Air Tight PC-1 Coda
Recenzje
Recenzja Air Tight PC-1 Coda w Hi-Fi i Muzyka
Okazuje się, że takich informacji w znanych nagraniach, odtwarzanych na znanym jak własna kieszeń systemie, jest mimo wszystko zaskakująco dużo. Stopa perkusji jest potężna w swoim zdefiniowaniu. Nie tylko ją słychać, ale można też fizycznie odczuć jako wibrację powietrza. Właśnie takiego basu doświadczałem za pośrednictwem wkładek o niskiej impedancji wewnętrznej. Podobnie wspaniale brzmią pozostałe elementy perkusji. Werbel jest przenikliwy i trzaskający. Talerze i hi-hat – roziskrzone, a miotełki nie szumią, tylko mają grające witki. Gitara basowa staje się pełnoprawnym instrumentem. Nie chowa się ani nie pomrukuje nieśmiało. Zamiast tego z wigorem zaznacza swą rolę w kreowaniu przedstawienia.
Fenomen przekraczania przez posiadany system hi-end dotychczasowej jakości odtwarzania muzyki dotyczy zarówno instrumentów akustycznych, jak i elektrycznych. O wokalu wspomnę obowiązkowo. Żadnego uśredniania, żywa prawda. Śpiew to przepływ i wibrowanie powietrza. Sugestywność i siła wyrazu dźwięków mogą zaskoczyć najbardziej doświadczonych i osłuchanych odbiorców.
Wspomniana na początku rozdzielczość okazuje się wprost oszałamiająca. Wymaga nawet pewnej adaptacji, zapoznania się, przyzwyczajenia. Może na samym początku nie każdy będzie na to gotowy. Ale oby tylko takie wyzwania napotykać w czasie przygód ze sprzętem. Trzeba się po prostu oswoić z bogactwem i bez protestu je przyjąć.
Nawet najszlachetniejsza skromność i nie wiem jak mocna potrzeba umiaru nie uchronią, niestety, od żalu po powrocie do wyjściowej konfiguracji. Tak to jest z rzekami, po przekroczeniu których nie ma już powrotu i z brzmieniami, które otwierają nowe horyzonty. Wpływają na postrzeganie zjawiska hi-fi i stają się nowymi punktami osobistego odniesienia. Może nie tyle odcinają powrót, bo nic nie jest przesądzone, ale zachęcają do zaufania właśnie im.
Link do recenzji: Air Tight PC-1 Coda – Hi-Fi i Muzyka
Recenzja Air Tight PC-1 Coda w Stereophile
The PC-1 coda combines the smoothness on top and in the mids that Air Tight fans love and expect, with some of the sizzle and air—that is, more sharply drawn and better-defined high-frequency transients—that you get with cartridges from Lyra, Ortofon, and some other brands.
The PC-1 coda's sound was enjoyable right out of the box, producing from the Herbert von Karajan-Berlin Philharmonic set of Beethoven symphonies (Deutsche Grammophon 104301/8) silky, delicate, but not overly romantic strings, properly burnished brass with appropriate bite, and a sumptuous soundstage set somewhat farther back than where the Ortofon MC Century or Atlas SL put it.
Images were pinpoint precise and well-focused, just as the PC-1 coda's one-sheet said they'd be. Despite its trackability performance with the Ortofon Test Record, the PC-1 coda cleanly tracked every record I played, including challenging vocal sibilants.
An old standby, Mel Tormé and Friends: Recorded Live at Marty's, New York City (2 LPs, Finesse W2X 37484), was taped in what sounds like a modestly sized cabaret. It sounded as good as I've ever heard it, Tormé's voice floating well focused and precisely and three-dimensionally against a "black" background, just a hint of upper-midbass accentuation giving it a convincing realism that leaner cartridges miss.
Just left of Tormé, Mike Renzi's piano also benefited from this slightly generous midbass voicing, without losing any of the upper keyboard's transient clarity or harmonic correctness—as did Jay Leonhart's double bass, its transients presented with all rhythmic intent preserved. Best of all, the sound of Donny Osborne's cymbals had a transient clarity, "sizzle," and surrounding air that I don't recall hearing from even the Opus-1.
The PC-1 coda is the best-balanced PC-series cartridge from Air Tight that I've heard, and it sounded as good with amplified rock as it did with pianist Vladimir Ashkenazy performing Beethoven's Piano Concerto 3, with Georg Solti conducting the Chicago Symphony Orchestra, recorded by Kenneth Wilkinson (UK LP, Decca SXLG 6594-7). This recording demonstrated to me that the Air Tight's extra kiss of midbass helped and did not hinder the piano's timbral balance and its spatial definition in front of the orchestra.
The Air Tight PC-1 coda is a masterfully voiced, low-coloration cartridge that worked well with all musical genres, but especially well with acoustic music. Let's hope its name doesn't prove prophetic!
Link do recenzji: Air Tight PC-1 Coda – Stereophile
Air Tight PC-1 Coda
Nagrody
Air Tight PC-1 Coda – Hi-Fi i Muzyka – Wyróżnienie Roku 2021

Link: Air Tight PC-1 Coda – Hi-Fi i Muzyka – Wyróżnienie Roku 2021
Air Tight PC-1 Coda – Stereophile – Recommended Components 2022

Link: Air Tight PC-1 Coda – Stereophile – Recommended Components 2022
Air Tight PC-1 Coda – Stereophile – Recommended Components 2022

Link: Air Tight PC-1 Coda – Stereophile – Recommended Components 2022
Air Tight PC-1 Coda – Stereophile – Recommended Components 2021

Link: Air Tight PC-1 Coda – Stereophile – Recommended Components 2021
Air Tight PC-1 Coda – Stereophile – Recommended Components 2021

Link: Air Tight PC-1 Coda – Stereophile – Recommended Components 2021
Air Tight PC-1 Coda – Stereophile – Recommended Components 2020

Link: Air Tight PC-1 Coda – Stereophile – Recommended Components 2020
Air Tight PC-1 Coda – Stereophile – Recommended Components 2020

Link: Air Tight PC-1 Coda – Stereophile – Recommended Components 2020
Air Tight PC-1 Coda – Stereophile – Recommended Components 2019

Link: Air Tight PC-1 Coda – Stereophile – Recommended Components 2019
Air Tight PC-1 Coda – Stereophile – Recommended Components 2019

Link: Air Tight PC-1 Coda – Stereophile – Recommended Components 2019
Zobacz także
Air Tight
Cennik
Cennik Air Tight
Link: Cennik Air Tight
Air Tight
Dealerzy
Dealerzy Air Tight
Link: Dealerzy Air Tight