Jorma Design – jak najbliżej oryginału

Jorma Design powstała w roku 2002 w jednym prostym celu: aby umożliwić odtwarzanie muzyki jak najbardziej zbliżonej do oryginału, bez dodawania lub odejmowania czegokolwiek do zarejestrowanego sygnału. Sekret Jorma Design polega na wykorzystaniu do tworzenia kabli najlepszych dostępnych materiałów oraz opracowaniu optymalnego sposobu układu i przebiegu przewodników względem siebie.

Wszystkie przewody Jorma Design spełniają wymagające kryteria: oprócz starannego projektu, najlepszych, dostępnych materiałów i podzespołów, każdy przewód przed opuszczeniem fabryki jest indywidualnie testowany. Wszystkie przewody Jorma Design muszą być muzykalne. Choć na pierwszy rzut oka wydaje się to być prostym założeniem, podczas projektowania przewodu muzykalność jest celem najtrudniejszym do osiągnięcia. Terminu tego nie da się bowiem precyzyjnie zdefiniować. Według Jorma Design opisuje on stan, w którym posiadacz tych akcesoriów jest w stanie słuchać swojego systemu z pełną satysfakcją przez wiele godzin, koncentrując się jedynie na muzyce. Przewody Jorma Design brzmią kompletnie naturalnie, nie trzeba więc szukać ich wad lub zalet. Ich obecność w systemie umożliwia pełne zanurzenie w muzice, w stopniu nieosiągalnym nigdy wcześniej.

Jorma Design – materiały i technologie
Przewody głośnikowe i interkonekty zbudowane są z miedzi charakteryzującej się najlepszą możliwą jakością. Wybór tego materiału to efekt długich poszukiwań i serii doświadczeń obejmujących inne materiały oraz miedź w różnych konfiguracjach. Miedź daje najbardziej naturalny, neutralny oraz transparentny sygnał. We wszystkich przewodach użyta została najczystsza, dostępna na rynku miedź. Przy czym określany stopień zanieczyszczeń dotyczy nie tylko obecności tlenu, ale WSZYSTKICH substancji i metali potencjalnie degradujących jej jakość.

Każda partia materiału przechodzi, przed wykorzystaniem do budowy przewodów, test obciążenia impulsem 6000V. Jako izolator we wszystkich przewodach Jorma Design stosowany jest czysty, niebarwiony Teflon. Stosowane wtyki zostały dokładnie wyselekcjonowane pod kątem właściwości brzmieniowych. Pod tym samym kątem dobierane są również materiały stosowane w procesie lutowania. Wszystkie wtyki – za wyjątkiem przewodów serii No.3 – montowane są bez lutowania poprzez pozłacane, miedziane skuwki.

Na wyjątkowo naturalne brzmienie przewodów Jorma Design – oprócz stosowanych materiałów – składa się również ich unikalna struktura. W centrum każdego z przewodów znajduje się wiązka ultracienkich, ceramicznych włókien. Wokół nich biegną równolegle nitki przewodnika. Dzięki temu miedź tworzy rurkę o grubości ściany od 0,07-0,1mm. Jej grubość zależyi od konkretnej serii przewodów. Jednym z odkryć jest zależność brzmienia od grubość tej rurki. Niestety, tak delikatna, wykonana wyłącznie z miedzi struktura, nie jest stabilna. Dlatego w przewodach Jorma Design stosowane jest  dodatkowe wypełnienie z włókien ceramicznych. Rozwiązanie to zbliża akcesoria Jorma Design do osiągnięcia idealnego przebiegu  przewodnika „rurowego“. Jest to bardzo trudna do wykonania konstrukcja, ale kiedy przewód jest gotowy trudno go zniszczyć.

Przewody Jorma Design korzystają z zaawansowanych metod ekranowania przed interferencjami w zakresie częstotliwości radiowych RFI oraz falami elektromagnetyznymi EMI. Dodatkowym zabezpieczeniem jest ochrona przed wibracjami oraz zjawiskiem mikrofonowania. Ekran wszystkich przewodów za wyjątkiem serii No.3, zbudowany jest z odpowiednio ułożonej względem wiązki przewodzącej, miedzianej siatki. Dzięki temu eliminowane jest ponad 98% zanieczyszczeń RMI i EMI.

Dlaczego przewody Jorma Design są tak cienkie?
Przecież kable powinny być grube i ciężkie. Według inżynierów Jorma Design grubość przewodu w żadnym stopniu nie koreluje z jego jakością. Wręcz przeciwnie, doświadczenia dowodzą, że stosowanie minimalnej ilości izolatorów otaczających przewodnik, prowadzi do lepszego brzmienia. Gdybyśmy stosowali grube warstwy izolacji lub grubsze niż to bezwzględnie konieczne, przewody wyglądałyby może lepiej, ale ich brzmienie byłoby dużo słabsze.

Produkty
Jorma Design oferuje kable głośnikowe oraz interkonekty w sześciu seriach. Oferowane kable zasilające pochodzące z serii Prime, Origo oraz Unity uzupełnia podstawowy model zwany po prostu Jorma Power. Ponadto w ofercie są także kable cyfrowe SPDIF z terminacją opartą o konektory XLR, RCA i BNC.

  • Statement
  • Prime
  • Origo
  • Unity
  • Seria 2
  • Seria 3

Statement
Ta seria została zaprojektowana by zaspokoić najbardziej wyszukane audiofilskie potrzeby. Obecnie jest to ostatnie słowo firmy Jorma Design w zakresie jakości. Seria powstawała siedem lat, a do ostatecznego kształtu tego projektu przyczyniło się wieloletnie doświadczenie w projektowaniu poprzednich serii tej marki. Wybrane zostały wyłącznie najlepsze materiały. Połaczenie przewodników z czystej miedzi ze znanym z innych serii ceramicznym rdzeniem zaowocowało czystszym niż kiedykolwiek wcześniej brzmieniem.

Seria Prime
Przewód ten został pierwotnie opracowany na potrzeby Swedish Statement Project. W roku 2006 na targach CES prezentowano z udziałem tej serii możliwości szwedzkich firm audio. Do jego budowy zastosowano materiały najwyższej jakości: złoto, czystszą miedź, przeźroczysty teflon, włókna ceramiczne i drewno orzechowe. Dostrojono je w celu uzyskania jak najlepszego brzmienia. Przewodnik stosowany w Analog Prime został stworzony przez małego europejskiego producenta, który musiał dotrzeć praktycznie do granic swoich możliwości: pierwsze partie testowe powstały dopiero po sześciu miesiącach badań. Przewody Analog Prime wyposażone są w filtry Bybee Slipstream Golden Quantum.

Seria Origo
Jeżeli system brzmi „matowo“ warto skorzystać z przewodów serii Origo. Akcesoria te  są w stanie w znaczący sposób ożywić dźwięk. Oprócz prostszego ekranowania i braku filtrów Bybee Quantum, konstrukcję tych przewodów oparto o technologie i materiały znane z linii wyższej serii Prime. Czysta miedź, przeźroczysty teflon, włókna ceramiczne i drewno dębowe dostrojono do siebie w sposób, który zapewnia najlepsze brzmienie.

Seria Unity
Wyraz „unity“ czyli „jedność“ ma kilka znaczeń. Może opisywać stan bycia jedną całością. Może też dotyczyć zgodnej harmonii. W matematyce zaś określa „numer jeden“. Seria Unity zastępuje, produkowaną przez prawie osiem lat serię No.1. Pod względem budowy różni się od niej w każdym aspekcie. Są to przewody proponowane w tej samej cenie, ale  oferujące lepszą jakość brzmienia. Po raz pierwszy świat audio zobaczył serię Unity na targach CES 2011 w Las Vegas. Pokazana tam jako prototypy, swoją prawdziwą premierę miała na wystawie High End w Monachium, w maju 2011. Jorma Design pokazała tam ją w wersji produkcyjnej. Choć technologia stosowana w Unity ma swój początek zarówno w przewodach serii Origo i Prime, jak i No.1 oraz No.2, to pod względem brzmienia bliżej im do tych dwóch pierwszych. Do ich budowy wykorzystano, tak jak w Origo i Prime, drewniane elementy – z drewna klonu z miedzianymi tabliczkami.

Seria No.2
Przewody linii No.2 korzystają z technologii stosowanych w wielokrotnie nagradzanych kablach No.1. Produkowano je przez prawie 8 lat: od 2003 do 2010. Przewodnikiem jest tu najczystsza dostępna miedź. Splot cienkich nitek przewodnika biegnie wokół rdzenia z włókien ceramicznych. Na zewnątrz przewodnika znajduje się warstwa bezbarwnego teflonu. Zewnętrzna plecionka jest również wolna od PCV i wszelkich halogenków. Między zewnętrzną izolacją, a wiązką przewodzącą umieszczony jest ekran wykonany ze ściśle splecionych miedzianych nitek. Jego rolą jest zarówno ochrona przed zakłóceniami, jak i stabilizacja przewodu w celu eliminacji wibracji i mikrofonowania. Analog No.2 to interesujący przewód o miłym, zrelaksowanym brzmieniu.

Seria No.3
Przewód ten w roku 2007 otrzymał japońskie wyróżnienie AUDIO EXCELLENCE AWARD. Zwyciężył również w dużym teście przeprowadzonym przez francuski magazyn Haute Fidelite. Jest to nieznacznie uproszczona wersja przewodu serii No.2. Jakość brzmienia jest podobna, zrezygnowano jedynie z ekranowania kabli głośnikowych. Pozwoliło to osiągnąć wyjątkowo korzystną relację ceny do jakości.