Wadax Reference DAC
Dane techniczne
Wejścia USB (32–384 kHz, 16–24–32 bity, DSD64, DSD128, DSD256, MQA); 2xSPDIF RCA (32 kHz–192 kHz, 16–24 bity); 2xSPDIF BNC (32 kHz-192 kHz, 16-24 bity); 2xAES-EBU (32 kHz-192 kHz, 16-24 bity); Native Reference Wadax Link (natywny PCM, DSD); 3xAES-EB; 1 RJ45
Impedancja wyjściowa 0,4 / 7,4 / 7,5 / 8,2 / 8,3 / 8,7 / 8,82 / 9,84 / 10 / 28,57 / 30 / 46,15 / 50 / 66,67 / 75 / 600 omów
Poziom wyjściowy 1 V / 2 V / 4 V
Wejście opcjonalne moduł optyczny WADAX Akasa
Interfejs użytkownika 5-calowy pojemnościowy wyświetlacz dotykowy w pełnej gamie kolorów 800x480
Zasilanie 100/120/220 V, przełączane przez serwis, maks. 200 W
Zdalna pomoc techniczna i aktualizacja OTA upgrade oprogramowania przez Internet
Wadax Reference DAC
Recenzje
Recenzja Wadax Reference Server w Hi-Fi i Muzyka
I choć to nie formalny test, to nawet na podstawie kilkugodzinnego odsłuchu stało się jasne, że potrafi rzeczy niesłychane. Nie odbierajcie tego jako egzaltacji; znacie nas i wiecie, że staramy się trzymać zasady, że im droższy sprzęt, tym bardziej musi udowodnić swoją wartość, by zasłużyć na uznanie. Ale Wadax w tym, co robi, jest obezwładniający. Rozwiewa wątpliwości, odpiera argumenty i świetnie się bawi, obserwując, jak staramy się go na czymś przyłapać. Gra z taką łatwością i finezją, że najmądrzejsze, co można zrobić, to zastanowić się, czego chcielibyśmy posłuchać. A później usiąść wygodnie w fotelu i nacisnąć „play”. Naturalność tego grania nie przejawia się nawet w tym, że instrumenty akustyczne i głosy mają prawdziwe, pełne, choć ani odrobinę nie przekoloryzowane barwy. To oczywiście też, ale to by było zbyt prosto i zbyt mało. A my idziemy dalej. Nawet nie idziemy, tylko lecimy gdzieś w przestrzeń międzyplanetarną, bo naprawdę jest do tego stopnia lepiej niż zwykle. O referencyjności Wadaksa przesądzają trzy aspekty, które – idealnie stopione – dają wrażenie owej niesamowitej naturalności. Są to: rozdzielczość, przestrzenność i – chyba najważniejsza z nich – umiejętność zaciekawienia słuchacza. To jest jakiś kosmos! Już sam fakt, że musimy standardowy zestaw kategorii rozszerzyć o zupełnie nowe pojęcie, sugeruje, że dzieje się coś nadzwyczajnego. I to prawda, ponieważ hiszpańskie źródło rozsadza klasyfikację. Nie tworzy nowej, ale zmienia skalę i wprowadza kolejny wymiar; w dotychczasowych ramach po prostu się nie mieści. Pozostaje świetne, ponieważ wypełnia wszystkie kryteria świetności. Ale robi też znacznie więcej, czym zaskakuje i sprawia, że szybko zaczynamy je doceniać. Natężenie poukładanych według hierarchii ważności i stabilnie lokowanych w przestrzeni szczegółów przyprawia o zawrót głowy, a równocześnie działa na nas kojąco; wiemy, że nic się nie zaciera ani nie zostaje pominięte. Głowa odpoczywa, bo niczego nie musi się domyślać. Siedzimy wygodnie, włączamy kolejne nagrania, a Wadax gra. Prosta historia, tyle że na abstrakcyjnie wysokim poziomie.
To granie nie może się nie podobać. Łączy arystokratyczną klasę z przystępnością. Zaczaruje zarówno zawodowca, jak i kompletnego amatora. Amator będzie miał nawet lepiej, bo szybko stwierdzi, że jest ładnie i nie będzie się zastanawiał, dlaczego. Słuchacza z doświadczeniem niechybnie dopadnie myślówa, przeplatana co chwila niedowierzaniem. Bo utwór niby znany, ale szczegóły nowe. To uderzenie w talerz wcześniej tak nie wibrowało. Ten pozbawiony naciągu sprężynowego werbel na „St. Anger” Metalliki wcześniej brzmiał bardziej głucho. W skrzypcach czarny aksamit czasem tak opatulał struny, że potrafił skutecznie wytłumić szczegóły i zgasić brzmienie. Teraz można docenić złożoność barwy, a dźwięk odzyskuje otwarcie i nośność. Kontrabas i fortepian zachowują selektywność nawet w najniższych dźwiękach. Nie dudnią studziennie, no chyba że realizator naprawdę się o to postarał. Bo fuszerki Wadax nie przepuści i z wrodzoną elegancją da słuchaczowi do zrozumienia, że przy konsolecie można było się bardziej postarać. Nie zniechęci do muzyki, ale też nie przemilczy niedoskonałości. I tak pozostaje o wiele bardziej wyrozumiały od źródeł podkreślających swoją analityczność wypchnięciem górnego środka i wysokiego skraju pasma. Niemniej nie można oczekiwać, że tam, gdzie jest słabo, nagle zrobi się dobrze. Podobnie reaguje na średniej jakości pliki. Te faktycznie wysokiej rozdzielczości potrafią sprawić, że przestaniemy przeglądać okładki płyt, odłożymy tablet i zanurkujemy głęboko w muzykę, poszukując nieodkrytych wcześniej składowych.
To granie jest rasowe, spełnia najwyższe kryteria oceny i… wcale a wcale nie stara się zrobić wrażenia. A im bardziej się nie stara, tym większe wrażenie robi. Od obiecującego początku do końca odsłuchu, kiedy po ostatnim wybrzmieniu siedzimy jeszcze przez moment w ciszy, nasłuchując, czy to aby na pewno był ostatni dźwięk „Lucifera” EABS. Nie możemy wrócić do otaczającego świata od razu; potrzebujemy choćby kilku chwil dekompresji. Tak bardzo wciąga, tak zaciekawia, takie opowiada historie i tak wiele przekazuje – informacji, współrzędnych źródeł pozornych i emocji. I kiedy tak siedzimy i nasłuchujemy, i okazuje się, że to już naprawdę koniec, jedyną myślą, która przychodzi do głowy, jest ta, żeby posłuchać czegoś jeszcze. Ale kilkugodzinny koncert definitywnie dobiegł końca i kolejnego bisu nie będzie. Wstajemy, zmierzamy do wyjścia i już jesteśmy pewni, że chociaż w domu tak nie zagra, to i tak warto było się przekonać, czy wrażenia z wystaw wytrzymają konfrontację z dłuższym odsłuchem w komfortowych warunkach. W tym przypadku nie tylko wytrzymały, ale pozwoliły jeszcze bardziej docenić sprzęt, który już wcześniej zapadał w pamięć. Serię Atlantis Reference obserwuję od dnia premiery. Okazuje się, że Wadax jest lepszy, niż mi się wydawało.
Link do recenzji: Wadax Reference Server – Hi-Fi i Muzyka
Recenzja Wadax Reference Server w The Audio Beat
So where do you start with a product whose residual error mechanisms are below the threshold of conventional measurement? How about with what’s not there? Generally, it’s immediately obvious if a replay system is digitally sourced -- especially if you are inured to the characteristic, mechanically derived "shaping" and distortions of even the best analog systems. Yet the Wadax Reference DAC and transport exhibit none of the normal digital fingerprints, the sonic and musical characteristics that label a source so indelibly as digital. The grain, hesitance, fractured tempi and stripped harmonics that are the thumbprint of digital processing are absent. Instead, colors are rich, harmonics vibrant, pitch and dynamics explicit and, where appropriate, emphatic. The acoustic and the images that inhabit it are coherent and dimensional, the relationship between musicians as natural as the rhythms that weave and flow through their music. So it sounds analog? No. What’s interesting is that it exhibits none of the analog characteristics either. There’s no tilted top end or lumps and bumps at the bottom, no projected midband or enhanced sense of presence and body. Rather than the artificially warmed-up and rounded-out balance that certain DACs adopt to sound more "analog," the Wadax Reference DAC sounds almost preternaturally linear from top to bottom, with an easy clarity and separation that are equally evenly distributed.
Yes, digital and analog replay are different, each with its own virtues (and more or less intrusive flaws), but to date digital has always been just that -- identifiably digital. With the arrival of the Wadax Atlantis Reference DAC, that’s no longer the case. This DAC doesn’t sound digital. But as I’ve also pointed out, that’s not to say it sounds analog (it certainly doesn’t). This is something else entirely -- something that transcends the traditional limitations of digital replay, points to the problems with analog, and yet, to my ears at least, remains unfailingly musical, expressive and engaging. This is a product that talks directly to me -- or at least, allows the musicians to talk directly to me -- in a way that places the best digital discs on a musical par with their analog counterparts, assuming they have them. And there, right there, is what makes the Reference DAC so special. In a word, access: access to all those digital performances and recordings that don’t have analog or even vinyl equivalents: access to all those brilliant new bands or soloists whose music is only available on optical disc or download; access to all those rare, older recordings it’s almost impossible to find on original vinyl, but which exist, readily available on CD. Encountering the Wadax Reference replay chain for the first time is a little like visiting your familiar local library and suddenly discovering a whole new hall, full of books -- real books, printed on gorgeous paper, with richly vivid illustrations, titles that previously were only available on the hooded, monochrome display of the microfiche screen.
What we have here is a product that, by eliminating the characteristic failings of digital replay, renders basic technology redundant as a classifier of performance. Instead, we need to understand it in terms of the audio ideal, not performance as such, but fidelity to the performance. In that regard, the music produced by the Wadax Reference components has a quality that is more akin to the clarity and communication of live music than anything else I’ve heard. It’s not indistinguishable from the live event, but it captures much of the emotional and expressive range that makes the best analog systems so engaging, but combined with a presentation that is unquestionably more accurate and ultimately, potentially more convincing. If the goal of high-end audio is to re-create a facsimile of the original performance, then the Wadax Reference DAC has advanced the state of that art significantly. I say “if” because an equally valid argument supposes that it is the sense and human intent of that original performance that we should concentrate on -- a realm in which analog replay has always and still excels. The beauty of the Reference DAC is that it sets new standards for one school while significantly narrowing the gap to the other.
If its uncanny ability to conjure the presence and input of the musicians behind a performance can be summed up in audio shorthand as the who, then the Reference DAC also allows those musicians to speak to me more directly, affectingly and intimately than any other digital replay system I’ve used. That’s because it does those things that I value, and does them better. I can’t say that it will grab you in the same way that it has grabbed me; your musical priorities might differ sufficiently to favor another solution. But what I can say is that anybody seeking the best available digital replay should definitely hear the Wadax Atlantis Reference DAC (and matching Transport). It might be just what you’ve always been seeking. Or maybe it just might demagnetize your musical compass, realign your sensibilities, shuffle your priorities and put you back on the road to musical nirvana.
One thing’s for sure: if you turn up expecting digital -- even very, very good digital -- you are in for a shock. Me? I’m way past trying to categorize it. I’m just glad to enjoy the benefits.
Link do recenzji: Wadax Reference Server – The Audio Beat
Wadax Reference DAC
Nagrody
Wadax Reference DAC – Hi-Fi i Muzyka – Nagroda Roku 2023

Wadax gra jak nie z tej planety. Osiąga niewiarygodne poziomy przejrzystości, świetnie się przy tym bawiąc. Jego radość i zupełny brak wysiłku szybko udzielają się słuchaczowi.
Link: Wadax Reference DAC – Hi-Fi i Muzyka – Nagroda Roku 2023
Wadax Reference DAC – The Absolute Sound – Best Product of the Year 2020

The Wadax Reference DAC is not only the best-sounding DAC I've heard, it's the best sounding by a significant margin.
Link: Wadax Reference DAC – The Absolute Sound – Best Product of the Year 2020
Wadax Reference DAC – The Absolute Sound – Editors' Choice 2022

The Reference is packed with innovative circuitry that is
realized with lavish execution. The sonic result is like
nothing RH has heard from digital; the Reference DAC has
tremendous dimensionality, stunningly realistic timbral
rendering, exceptional transient performance, and an
overall presentation that is, by a significant margin, the
state of the art in digital. RH’s reference.
Link: Wadax Reference DAC – The Absolute Sound – Editors' Choice 2022
Wadax Reference DAC – The Absolute Sound – Editors' Choice 2023

the Reference DAC has tremendous dimensionality, stunningly realistic timbral rendering, exceptional transient performance, and an overall presentation that is, by a significant margin, the state of the art in digital. The Reference DAC’s full performance potential is realized by pairing it with Wadax’s Reference Server and Akasa optical interface. RH’s reference.
Link: Wadax Reference DAC – The Absolute Sound – Editors' Choice 2023
Zobacz także
Wadax
Cennik
Cennik Wadax
Link: Cennik Wadax
Wadax
Dealerzy
Dealerzy Wadax
Link: Dealerzy Wadax