Boulder 2110
Dane techniczne
Wejścia 6 par, 3-pinowe złącza XLR
Wyjścia 3 pary, 3-pinowe złącza XLR
Wyjścia pomocnicze 1 para, 3-pinowe złącza XLR
Maksymalny poziom wejściowy 7 Vrms
Maksymalny poziom wyjściowy 28 Vrms
THD+N, 2 V 20 Hz - 5kHz: 0.0008% (-102 dB) przy 20 kHz: 0.001% (-100 dB)
Maksymalne wzmocnienie napięcia +20 dB
Zakres głośności 100 dB
Kroki głośności 0,1, 0,5, 1,0 dB, ±0,01 dB
Wzmocnienie ścieżki pomocniczej -1,0 dB
Pasmo przenoszenia, 20 Hz do 5 kHz +0,0 dB, -0,03 dB
Pasmo przenoszenia, -3 dB 0,02 Hz, 300 kHz
Przesłuch, L do R lub R do L -134 dB >, 20 Hz do 20 kHz
Przesłuch, sąsiednie wejścia -134 dB>, 20 Hz do 20 kHz
Przesłuch, wyjścia główne do pomocniczych -130 dB, 20 Hz do 20 kHz
Impedancja wejściowa 333 kΩ
Impedancja wyjściowa 100 Ω
Wymagania dotyczące zasilania 90–120 V/200–240 V AC, 50–60 Hz
Pobór mocy 240 W maks. 85 W w stanie czuwania (bez obciążenia) 500 mW w trybie czuwania
Boulder 2110
Recenzje
Recenzja Boulder 2110 w Audio
W mojej ocenie Boulder jest lepszy od wszystkich wzmacniaczy, jakie poznałem, jakie testowaliśmy, właśnie pod względem transparentności towarzyszącej bardzo wysokiej mocy. Wszystkie kolejne zalety to już konsekwencje tego prostego, a jakże trudnego do osiągnięcia związku.
Począwszy od dynamiki i kontroli basu, poprzez rozdzielczość i przejrzystość, aż po barwę i subtelności – niemal nic nie jest własną kreacją Bouldera, lecz wprost wynika z neutralności w każdym wymiarze, czyli ekstremalnie niskich zniekształceń każdego rodzaju.
Boulder jest niewzruszony w swojej równowadze, autorytecie, konkrecie, a zarazem drobiazgowo niuansujący – co można poczytać nawet za subtelność, tyle że znowu jest to tylko i aż precyzja. A w dźwięku precyzja wymaga szybkości. I ta jest niebywała, chociaż Boulder niczego nie przyspiesza i nie skraca.
W zupełnie bezbolesny, początkowo niezwracający uwagi sposób Boulder wydobywał z nagrań najdrobniejsze detale, smaczki, pogłosy. Niczego też nie eksponował, nie wyostrzał – po prostu pokazywał.
Tak prezentuje się prawdziwie ogromna dynamika – nie w porywczości i jaskrawości, lecz w pełnej czytelności, oczywistości, naturalności. Nie brakowało soczystości, namacalności i bliskości w nagraniach mających taki potencjał, chociaż z organizacją przestrzeni, lokalizacjami, akustyką bywało bardzo różnie, tak jak powinno, z tym wspólnym mianownikiem, że w każdym przypadku było więcej informacji, a jednocześnie żadnej przesady, ścisku i nerwowości Idealna dyscyplina zamienia się w grację, a nie w skrępowanie.
Jeżeli już doszukiwać się jakiegoś charakteru, to w zakresie średniotonowym byłoby to wyrafinowane i rzadko spotykane połączenie lekkości, świeżości, przejrzystości z odrobiną miękkości.
Natomiast w zakresie niskotonowym nie będzie żadnych amorów. Już w pierwszej próbie – oczywiście na znanym mi nagraniu – zrozumiałem, z czym mam do czynienia, ale mogę sobie wyobrazić, że innym zajmie to trochę czasu. Bas może wydawać się szczupły, ostrożny, niedoważony… jednak będzie to tylko zapowiedź mocnych uderzeń, niskich zejść, czasami dłuższych pociągnięć.
Link do recenzji: Boulder 2110 – Audio
Recenzja Boulder 2110 w Hi-Fi i Muzyka
Wracając do samego Bouldera – jego odsłuch okazał się doświadczeniem, które zapamiętuje się na długo. Nie tylko dlatego, że to najdroższy przedwzmacniacz (i najdroższy system), jaki dotąd testowałem, ale przede wszystkim z uwagi na poziom brzmieniowego realizmu, jakiego nigdy wcześniej nie doświadczyłem. To, co się rozegrało na scenie przede mną, nie było podobne do jakiegokolwiek innego epizodu w mojej dotychczasowej recenzenckiej karierze.
Już przy pierwszym utworze wiedziałem, że Boulder bije wszelkie rekordy w dziedzinie mikrodynamiki. Każde trącenie struny czy dotknięcie klawisza pojawiało się i znikało z niewiarygodną prędkością. Oczywiście, nie ma mowy o przyspieszeniu tempa samej muzyki; chodzi raczej o supersprężystość pojedynczych dźwięków. Mikrodynamika jest tak bardzo odczuwalna dlatego, że Boulder lubi grać zdecydowanie, mocno i odważnie. Potrafi wprawdzie oddać delikatność, ale swoje prawdziwe oblicze pokazuje w głębokich barwach i dobitnym rytmie.
Pisałem wcześniej o szokującym poziomie mikrodynamiki. Dynamikę w skali makro przyszło mi docenić nieco później. Na ten aspekt zwróciłem uwagę dopiero przy nagraniu orkiestrowym, a konkretnie – przy utworze, który nigdy mi się nie nudzi – „Fatum” Czajkowskiego pod batutą Antala Doratiego. Boulder z łatwością oddał klimat tej fantazji. Wiem, że to niezbyt popularna kompozycja, ale warto po nią sięgnąć z uwagi na potęgę sekcji dętej, która bezlitośnie weryfikuje makrodynamikę każdego urządzenia. Tutaj nie było żadnego „ale”. W mocnym wstępie przeszły mnie ciarki, a w rozbudowanej części finałowej poczułem się niczym znokautowany bokser, który za chwilę straci przytomność.
Ale skoro ustaliliśmy, że Boulder gra mocno i dokładnie, to w końcu przyszedł czas na dopisanie, że także doskonale operuje barwami średnicy. Wyraziste kontury nie oznaczają bowiem, że przestrzeń w ich środku musi być rozrzedzona. Referencyjna przejrzystość nie jest żadną barierą dla pokazania kryjącej gęstości barw czy operowania dowolnym stopniem ich nasycenia. Tak się właśnie dzieje w tym przypadku. Każdy instrument ma własną, niepowtarzalną fakturę. Każdy dźwięk jest pokazywany „mocno” – zarówno w przestrzeni, tempie, jak i w treści.
Link do recenzji: Boulder 2110 – Hi-Fi i Muzyka
Recenzja Boulder 2110 w Wstereo.pl
Szukając jednego słowa na określenie tego brzmienia, znaleźliśmy takie: relaks. Ale to relaks na najwyższym poziomie, relaks w wersji ultra. Bo mimo tego, że muzyka płynęła płynnie i przyjaźnie, to nie umykały żadne szczegóły ani niuanse, słychać było absolutnie wszystko: wybrzmienia, artykulację, aurę pogłosową. Głosy z płyty Bobby’ego McFerrina „Vocabularies” nie straciły ani odrobiny z barwności i bogactwa zyskując na obecności.
To już nie był relaks, muzyka zwracała na siebie uwagę niemal każdą nutą, utwardziła się, wykonturowała, nabrała jeszcze większej jędrności. Bas się skrócił, góra nigdzie się nie chowała, wszystko zaczęło się dziać jeszcze szybciej. Choć w dalszym ciągu miała ten A-klasowy pierwiastek, średnica nie do końca straciła ciepło, nie było mowy o suchości czy braku wypełnienia, Boulder nie dał się do końca zdominować, choć było to już mocno inne granie niż na samym początku.
No i na koniec wielogodzinnych odsłuchów postanowiliśmy porównać samą końcówkę Bouldera do czegoś jeszcze bardziej ekstremalnego – prawie dwukrotnie droższych monobloków Soulution 701. Znam brzmienie tańszej końcówki szwajcarskiej firmy i obawiałem się, że będzie już za wiele „tego dobrego”, że dźwięk stanie się zbyt suchy, za zimny, konturowy a jego rozdzielczość i hiperszczegółowość stanie się mecząca. Bardzo się zdziwiłem, bo zmiany były raczej subtelne. W barwie zmieniło się chyba najmniej, natomiast brzmienie zyskało dodatkową kontrolę, dźwięki zostały jeszcze stabilniej osadzone nie tylko w przestrzeni, ale także w domenie czasowej, wyraźniejszy był moment ataku, nabierania masy, wybrzmienia i zakończenia.
Zastanawiałem się, która z konfiguracji podobała mi się najbardziej? I mam kłopot z jednoznaczną odpowiedzią. Każdy z torów ze wzmacniaczem Bouldera może się podobać, choć ma inny charakter. Można z tego pieca uzyskać absolutnie relaksujący, miękki, spokojny dźwięk lub stworzy neutralny system, któremu nie brakuje szybkości i zadziorności. To bardzo dobrze świadczy o przejrzystości tego urządzenia. Ma on jednak swoje cechy, bo nawet z ekstremalnie rozdzielczymi i neutralnymi komponentami (Hansen, DCS, Soulution) brzmienie nigdy nie było maksymalnie wykonturowane, chłodne i wyczynowe. Mam też wrażenie, że za ten charakter bardziej odpowiada preamp niż końcówka mocy, która jednak też zawsze każe nam pamiętać, że pracuje w klasie A. Chciałbym mieć taki wzmacniacz w domu.
Link do recenzji: Boulder 2110 – Wstereo.pl
Recenzja Boulder 2110 w The Absolute Sound
From a listening standpoint, what counts most is that the 2110 preamp is even quieter and more neutral than the 2150, in part because the preamp, unlike the amp, doesn’t have to contend with the far more complex, demanding, and power-hungry loads of a loudspeaker. The 2110 also does not have to make the compromises inherent in DACs that try to include digital volume and bass controls, or have to compromise by adding analog controls. The Boulder did a superb job with a wide range of interconnects, digital front ends, and phono preamps, and it showed that the right equipment can be extremely revealing without compromising the quality of the music with all but the worst recordings.
I would love to own this equipment. Admittedly, spending a fraction of the price can get you a very good high-end system, and gains in sound quality do diminish as the price rises, but diminishing returns are a fact of life with any luxury. You can still hear the differences, and my experience is that you come to enjoy them more and more with time.
The Boulder 2150 and 2110 are also the kinds of gear that represent a lasting investment. Their sound quality is so good that that they can be the core of a great system for years to come. They are superbly built and their construction is modular enough that any future repairs should be easy.
As I said at the start of this review, it is hard to described colorations you cannot actually hear. Yet I would much rather have gear that disappears into the music, and the rest of the system, than gear that highlights some special aspect of music. The Boulder 2150 and 2110 are consistently musically involving with any music I know of, and they are revealing of every aspect of the music and recording, without emphasizing any given aspect.
As for some kind of ranking relative to other top contenders, I no longer have both the Pass Xs preamp and Pass Xs 300 amplifier—and these are the only units I’ve ever reviewed that are good enough to make a fair comparison. Nuances at this level are so much a matter of personal taste that I really question their value. I’m sure I would hear some small differences in the soundstage, in the bass and midrange, and in treble air. At the same time, I really mean it when I say that the differences in sound between electronics of this caliber have reached the point where setup, choice in recordings, room interactions, and other external factor will do more to shape the sound.
And yes, I’m sure better designs will come in time, and I recognize the fact that others may prefer more euphonic components. But I’m amazed by the extent to which this new generation of the very best amps and preamps really does outpace the other elements in a high-end system and does approach the absolute sound.
Link do recenzji: Boulder 2110 – The Absolute Sound
Recenzja Boulder 2110 w Stereophile
Immediately apparent on first listen was the 2110's grip on the music and, especially, on the illusion of space. Both my reference darTZeel NHB-18NS and the Dan D'Agostino Master Audio Systems Momentum preamplifiers throw large soundstages with billowy ease, but the Boulder produced image intensity, physicality, and solidity that were unprecedented in my experience. First take: a giant Wow.
That made me try a Norwegian album: Himmelskip (Ship of Heaven), by guitarist Iver Kleive and pipe organist Knut Reiersrud, recorded in a church to Studer analog (CD, Kirkelig Kulturverlsted FXCD163). It's like a two-man Pink Floyd album. The recording has space, deep bass, and a guitar that's easily lost in the ambience. The darTZeel reproduces it well, similar to how the D'Agostino did it, but the Boulder 2110's ability to grip the woofers and produce deep pipe-organ pulses as well as space-carving guitar transients brought Himmelskip into the greatest relief I've heard from it.
A preamp, like the Boulder 2110, that specializes in carving space, 3D imaging, transient precision, and deep, tight, well-articulated bass can sound analytical and/or harmonically less than fully saturated. The Boulder suffered none of those maladies.
When a preamplifier costs as much as a really nice car, its buyer is entitled to fanatical build quality in every aspect of its design, an enjoyable user interface, and faultless sound quality—as small a sonic fingerprint as is humanly possible, or none at all.
The Boulder 2110 delivered all of the above, and more. Its build quality and fit 'n' finish are top shelf, the user interface and remote control are glitch free, and it's easy and pleasant to use (though some might find the size of the characters on the LCD screen billboard-like) and the sound is as transparent and without character as I've heard from any electronics component.
The 2110 definitely did not sound, as Boulder detractors like to say, overly analytical, dry, or harmonically bleached. It made recordings I know to be truly exceptional sound even more so through my system. I could listen until as late at night as I could stay awake—and I did. The 2110 did nothing to hide the badness of truly awful recordings—or "unusual" ones such as Bruce Springsteen's The River—but it seemed to separate out the badness in such a way that my ears could more easily ignore it.
All of the preamplifiers mentioned in this review are exceptional components that I'd happily own and consider the job done. All sit close to one another on that continuum of sound quality and each presents a seamless, coherent sonic picture that gets out of the way and lets the recording shine through. But when the Boulder 2110 left the building, it took with it its holographic grip and spatial presentation, as well as its ability to resolve fine detail—qualities that raised my system to a level none of the rest could quite manage.
Link do recenzji: Boulder 2110 – Stereophile
Recenzja Boulder 2110 w Hi-F+
The Boulder 2110 preamp and 2160 power amps are among the heaviest and most expensive amplifiers we have ever tested at Hi-Fi+. They are also in the absolute top class in everything else, too. They are built to last (and survive anything up to and possibly including a direct hit by a meteor) and they make almost everything else sound like it’s compromised somehow. This brings a new definition to the terms ‘transparency’ and ‘accuracy’ in audio amplification. If you have the rest of the system to match and the wherewithal to own, house, and use these amps, the latest Boulder duo makes a fine case for being among the best there is.
The Boulder pairing brings an overarching sense of structure and order to the sound. You can tell this almost immediately, because almost immediately you feel the need to present the amplifiers with ‘threat’ level music played lustily. I went with Rachmaninov’s Symphonic Dances [Telarc] followed swiftly by ‘Chameleon’ by Trentemøller [The Last Resort, Poker Flat], played ‘catch the cones’ loud on a pair of full range YG loudspeakers, streamed through a Naim UnitiServe into a dCS player. Nothing was out of place (except possibly my ear drums), despite the presence of architecturally challenging bass notes and the kind of dynamic range that most amps cower from. In lesser amps, ‘structure’ and ‘order’ can go hand-in-hand with ‘ponderous’. Not this time – the sealed box speakers would show up any limitations here, and there were none.
Moving away from less frisky music and on to the kind of sounds one might listen to on a day-to-day basis, it’s still clear we are dealing with something ahead of the game. Every aspect of performance, both in terms of musical delivery and expressing that through the usual audiophile terminology, was so well covered by this Boulder pairing, it becomes almost churlish to mention them. Pick an aspect of performance (for example, vocal articulation), pick out a recording that highlights that aspect of performance (say, ‘Lucky’ by Kat Edmonton) and listen to the Boulder make it seem more correct than you’ve probably ever heard before. Then repeat the process for detail, soundstaging, dynamics, dynamics of all magnifications, and so on. Basically, unless you were already pitching one of the handful of world-class amplifiers that also make the grade, this Boulder pairing will simply redefine what you though possible from your audio system. Expensive doesn’t seem so expensive when it’s done right!
Link do recenzji: Boulder 2110 – Hi-Fi+
Boulder 2110
Nagrody
Boulder 2110 – Hi-Fi i Muzyka – Nagroda Roku 2019

Boulder 2110 – The Absolute Sound – Golden Ear 2015

Boulder 2110 – Stereophile – Recommended Components 2020

Link: Boulder 2110 – Stereophile – Recommended Components 2020
Boulder 2110 – The Absolute Sound – Editors' Choice 2023

Link: Boulder 2110 – The Absolute Sound – Editors' Choice 2023
Boulder 2110 – Stereophile – Recommended Components 2019

Link: Boulder 2110 – Stereophile – Recommended Components 2019
Boulder 2110 – Stereophile – Recommended Components 2019

Link: Boulder 2110 – Stereophile – Recommended Components 2019
Boulder 2110 – Stereophile – Recommended Components 2018

Link: Boulder 2110 – Stereophile – Recommended Components 2018
Boulder 2110 – Stereophile – Recommended Components 2018

Link: Boulder 2110 – Stereophile – Recommended Components 2018
Boulder 2110 – Stereophile – Recommended Components 2017

Link: Boulder 2110 – Stereophile – Recommended Components 2017
Boulder 2110 – Stereophile – Recommended Components 2017

Link: Boulder 2110 – Stereophile – Recommended Components 2017
Boulder 2110 – Stereophile – Recommended Components 2016

Link: Boulder 2110 – Stereophile – Recommended Components 2016
Boulder 2110 – Stereophile – Recommended Components 2016

Link: Boulder 2110 – Stereophile – Recommended Components 2016
Boulder 2110 – Stereophile – Recommended Components 2015

Link: Boulder 2110 – Stereophile – Recommended Components 2015
Boulder 2110 – Stereophile – Recommended Components 2015

Link: Boulder 2110 – Stereophile – Recommended Components 2015
Zobacz także
Boulder
Cennik
Cennik Boulder Amplifiers
Boulder
Dealerzy
Dealerzy Boulder Amplifiers