Boulder 1160
Recenzje
Recenzja Boulder 1160 w Highfidelity.pl
Dzielony wzmacniacz amerykańskiego Bouldera, składający się z przedwzmacniacza liniowego 1110 i końcówki mocy 1160, należy do najlepszych, jakich miałem okazję u siebie słuchać. To high-end pełną gębą, że tak to ujmę (choć idąc tropem nadmiernie, moim zdaniem, rozbudowanego dziś słownictwa powinienem napisać: ultra-high-end). Inny niż to, co proponują lampowi giganci, tacy jak Kondo czy Audio Tekne. Nie jest to bowiem tak ciemne, tak gęste i nasycone, tak obłędnie namacalne granie, jak z topowych konstrukcji lampowych.
Podobna na tym niebotycznym poziomie, niezależnie od technologii, jest wybitna rozdzielczość, czystość, spójność, płynność, otwartość, przestrzenność i gładkość brzmienia. Za to w takich aspektach jak energia, rozmach, swoboda, potęga, szybkość i precyzja grania, czy precyzja lokalizacji to właśnie Bouldery są lepsze od lampowych konkurentów. Słuchając tego zestawu podskórnie czuje się drzemiącą w nim moc. Ma się absolutną pewność, że zagra swobodnie każdą, nawet najgęstszą, najbardziej złożoną muzykę. Że bez wysiłku opanuje każdą parę kolumn wymuszając na nich precyzję, timing i definicję dźwięku, które będą imponować i zachwycać.
Brzmienie instrumentów będzie pełne, barwne, ale prawdziwe, bez grama „tłuszczyku”, czy „ciepełka”, bez interpretowania jak mają brzmieć. To, co usłyszymy z głośników będzie ową prawdą o każdym nagraniu, której wiele osób szuka, o ile tylko do przedwzmacniacza trafi sygnał odpowiedniej klasy, a na końcu systemu dźwięk odtworzą kolumny odpowiedniej klasy. Ja, fan lampy, czułem przemożną chęć zabarykadowania drzwi, by ekipa Soundclubu nie mogła odebrać (mi) Boulderów. Oparłem się pokusie, sprzęt wrócił do dystrybutora, ale na mojej krótkiej liście marzeń z urządzeniami audio przedwzmacniacz 1110 i wzmacniacz mocy 1160 zajęły poczesne miejsca.
Link do recenzji: Boulder 1160 – Highfidelity.pl
Recenzja Boulder 1160 w Soundrebels.com
Na szczęście w tym przypadku Jankesi stanęli na wysokości zadania i bez względu na rodzaj słuchanej muzyki, pozwolili mi cieszyć się z przesunięcia dotychczasowych granic w rysowaniu spektaklu muzycznego w stronę wyraźniejszej kreski, jednak bez utraty tak uwielbianej, bardzo istotnej w oddaniu estetyki brzmienia instrumentów dawnych barwy. Reasumując, dostałem nieco inne oblicze od zawsze poszukiwanego sposobu odtworzenia muzyki przez system audio.
Idźmy dalej – Barok. Cóż. Nie mogę napisać nic innego, jak pełne zadowolenie z po raz kolejny rysowanych teraz bardziej krawędzią niż plamą wszelkiego rodzaju interpretacji czy to twórczości kościelnych, operowych, czy symfonicznych. Co mnie w tej muzie uwiodło? To samo co przy wykorzystaniu Reimyo, tylko jak wspominałem z minimalnie inaczej postawionym akcentem w kwestii kolorystyki środka i sporą poprawą twardości dołu pasma akustycznego.
Tak tak, nie będę ukrywał, iż zestaw 1110/1160 amerykańskiego Bouldera bardzo przypadł mi do gustu. To było bardzo bliskie mej duszy, ale znacznie prawdziwsze dla większej grupy melomanów granie. Umiejętnie, bo nadal z ciekawym dla podobnych do mnie osobników punktem ciężkości średnicy, ale przy tym znakomicie oddające zawarty w muzyce aspekt niezbędnego dla uniknięcia znudzenia się lubianą muzyką pazura. Czy jest to propozycja dla wszystkich? Naturalnie. Dlaczego? Spójrzcie na moją układankę. Sama w sobie jest celowo bardzo nasycona, a mimo wprowadzanego przez tytułowy brand sznytu brzmienia bez problemu dałem się ponieść nowemu spojrzeniu na świat dźwięków. Dlatego też, gdy opisany tandem wepniecie w nawet najbardziej neutralny konglomerat, ze stoickim spokojem jestem w stanie snuć przypuszczenia podobnego do mojego, czyli pozytywnego odbioru nowo skonfigurowanego, bez wahania powiem, systemu na lata.
Nie ukrywam, że po troskliwym wygrzaniu Boulderów przez Jacka już od pierwszych taktów „The Ecstasy Of Gold” z „S&M” Metallici czułem w kościach, że nie tyle coś jest na rzeczy, co będę miał nie lada problem. Otóż z każdym kolejnym akordem jasnym stawało się dla mnie, że jest to ewidentnie moje granie – z nieskrępowaną dynamiką, holograficzną trójwymiarowością sceny i rozdzielczością, której inaczej aniżeli mianem referencyjnej określić nie sposób. Było to o tyle dziwne, że jakby nie patrzeć, kontakt z High-Endem i to również z tym w odmianie topowo – ekstremalnej mam nader regularnie i pomimo oczywistego szacunku dla poszczególnych urządzeń w większości przypadków bez najmniejszego problemu zachowuję zimną krew i przynajmniej pozory obiektywizmu.
Nieuchronnie zbliżając się ku końcowi tej niezwykle uzależniającej przygody i zgodnie z naszą redakcyjną tradycją wypadałoby zadać fundamentalne pytanie – czy Bouldery 1110 & 1160 są amplifikacją idealną i zarazem dla każdego. Nieco przewrotnie odpowiem, że … to zależy. Osobiście, po kilkutygodniowym kontakcie z nimi wpadłem jak przysłowiowa śliwka w kompot i abstrahując od trudnego do zaakceptowania w 1160 gniazda zasilającego Big Blue, nader skutecznie uniemożliwiającego zabawy kablami zasilającymi i zupełnie nieosiągalnego (przynajmniej na razie) dla mnie pułapu cenowego wpisuję je na sam szczyt upragnionych prezentów od Świętego Mikołaja.
Link do recenzji: Boulder 1160 – Soundrebels.com
Recenzja Boulder 1160 w Hi-Fi i Muzyka
Na samym początku przyjmijmy, że Bouldera nie sposób odnosić do mitycznego poziomu referencyjnego czy abstrakcyjnego wzorca brzmienia w skali absolutnej. Słuchając 1160, trudno się bowiem oprzeć pewności, że taki wzorzec mamy właśnie przed sobą. Nie musimy go do niczego porównywać, bo to do niego mogą się porównywać inni. Tylko taki wstęp pozwala opisać wrażenia odsłuchowe bez konieczności łamania sobie głowy, jak w każdym zdaniu zawrzeć zachwyt.
Ale podkreślę raz jeszcze: 1160 tworzy spektakl wielu aktorów, nie tylko jednego. Oprócz basu występują także baryton, tenor, alt, sopran, by wymienić tylko tych głównych. Boulder jest w stanie oddać delikatność mikroskopijnych niuansów, by za chwilę przemienić się w ryczącą bestię. Jest z natury wrażliwym poetą, lecz kiedy zostanie podrażniony, zamienia się błyskawicznie w krwawego mściciela, który zmiata wszystko, co się pojawi na jego drodze. Czy można powiedzieć, że Boulder zaokrągla kontury albo może rzeźbi dźwięki skalpelem? Nie można. Bo Boulder potrafi pokazać wszystko: dźwięki okrągłe, tłuste i napęczniałe, ale także precyzyjne, cienkie i subtelne; bardzo głośne i bardzo ciche, dźwięki średnie, ulotne, pastelowe, olejne, matowe i błyszczące. Wszystko zależy od tego, co dostanie z przedwzmacniacza. Każdy impuls, niezależnie od częstotliwości i natężenia, zostanie obsłużony z równą pieczołowitością. Nie powinno więc chyba dziwić stwierdzenie, że średnica jest bogata jak Cristiano Ronaldo i piękna jak… tutaj niech każdy wstawi własny ideał piękna.
Amerykański wzmacniacz poradzi sobie z dowolnym repertuarem. W zwiewnym pokaże zwiewność, w balladowym romantyzm, w symfonicznym dynamikę i tak dalej. Kiedy trzeba, podkreśli intensywność barw, a kiedy indziej je rozrzedzi. I zawsze będzie to robił na swój obiektywny sposób. Jeśli usłyszymy jakieś przerysowanie, to znaczy, że tak było w nagraniu, a nie, że wzmacniacz sobie nie poradził. To nie ten poziom, ale skoro tak rzadko mamy okazję się z nim zetknąć, to na wszelki wypadek podkreślam.
Trudno oddać słowami niezwykłość tego wzmacniacza. Jest w nim coś, co się wymyka tradycyjnym próbom opisu. Boulder oprócz muzycznej uczty daje bowiem coś więcej. Coś absolutnie pewnego. Coś na całe życie. Coś ponadczasowego.
Link do recenzji: Boulder 1160 – Hi-Fi i Muzyka
Recenzja Boulder 1160 w Stereonet
The 1110 and 1160 are a formidable double-act – the brains and the brawn if you like. Both sound like they mean business in a no-nonsense way, with the 1110 being the nerve centre and the 1160 the muscle, with its seemingly limitless punch and power. Together this monster high-end combo can take on even the most power-hungry loudspeakers without breaking into a sweat. Moreover, you get dynamics and soundstaging good enough to make similarly priced McIntoshes shift awkwardly in their seats.
Why So Serious? from The Dark Knight outlined the Boulders', low-frequency love. Even through the Hylixa – not as generous as some big boxes when it comes to bass – the sub-bass was still very much present and correct. Meanwhile, an octave or so above, the upper bass remained taut, and this melded into a midband that keeps everything coherent – even in a purposely angular and tense track such as this.
Vocals really benefit from the Boulder combo's pure-as-the-driven-snow midband. Whether it's the crystalline Kate Bush, snarling Patti Smith or the dourly emotive Michael Stipe, one thing rang true throughout – the sense of "being there". Things never appeared forced or overly lit, but still had body and presence; there was an inherent truth to the performance. Together, these amplifiers produce a wonderfully open and detailed sound without needing to overdo the upper midband or treble. There's plenty of detail in the lower midband and upper bass, and the result is that the music never gets strident. There was no sense of overdoing the upper octaves to get more apparent detail out of recordings. Instead, this dynamic duo delivered untroubled power with a finely judged tonal balance.
That's not to say the 1110/1160 can't do subtle and nuanced. Change the programme to piano-led jazz or even dynamic orchestral sounds, and the Boulders follow the conductor or band-leader faultlessly. Spinning my limited edition anniversary pressing of Vince Guaraldi Trio's Peanuts, and these amps simply allowed the notes to flow.
If you are looking at pre/power amplifier combinations at this rarefied price point, then the chances are that you're searching for your final, "end game" choice. If that's the case, and you have decided that you want something with transparency and poise as well as seemingly endless power – then make sure you hear this rock-solid combo.
Link do recenzji: Boulder 1160 – Stereonet
Recenzja Boulder 1160 w Hi-Fi News
With the Boulder 1110/1160 set up in the HFN reference system – Melco/dCS front-end [HFN Feb '18], B&W 800 D3 speakers [HFN Oct '16] – it was necessary to wind down the output level of the DAC to make the volume levels more controllable (which we could also have done with the preamp's input trims). But even then, and using the neat little Boulder remote handset to adjust levels, it was noticeable just how quickly the amplifiers went from comfortable to full-on attack.
Again, we were never in doubt of the power available, even when playing at relatively low levels, as the leading edge of notes remained especially sharp and articulate. Play a piece with jangly guitars or a prominent bassline, such as The Ox's grumbling figures in The Who's 'Won't Get Fooled Again' [Who's Next; Geffen Records, 96kHz/24-bit download], and the 1110/1160 latches cleanly onto those elements. I'm not sure I've ever heard that bassline sound quite so obvious, set as it is against a mix that's otherwise 'all of a piece'.
Without doubt, what the Boulder 1110/1160 does well, it does very well indeed. Even with orchestral works such as the testing, but superbly recorded and mastered, Britten 'Young Person's Guide To The Orchestra' [Reference Recordings RR-120SACD] there's just no denying the sense of orchestral scale and weight on offer.
The 1160 is a big amplifier that begs for big loudspeakers. So, yes, in tandem this amplifier combination is insightful almost to the point of being idiosyncratic at times. But if you like the way they do what they do, and have a penchant for playing your music at adventurous levels, chances are you'll love them.
Link do recenzji: Boulder 1160 – Hi-Fi News
Recenzja Boulder 1160 w Hi-Fi+
Over the years I have tried to acquire as many well mastered SACD’s as I can. One of my favourites is Dire Straits’ Brothers in Arms[Mercury] played on my PS Audio DirectStream Memory Player through the i2s connection with the DirectStream DSD Dac – it is as perfect a playback as I have available to me. Connected to the 1110 pre-amp via AudioQuest Columbia XLR cables I experienced what the engineers at Boulder were aspiring to: speed, clarity, and super-fast transients. Throughout the disc, I heard the crisp and fast attack by Mark Knopfler on his guitar strings. The bass guitar was held in an iron grip by the amplifier as it delivered solid powerful song-driving low end. Never was it out of control. The depth was very impressive. After turning up the volume to a louder than usual level the walls were shaking but the clarity and spot on imaging never wavered. Drums had snap and thunder. There is something about the sound of the head of the drumstick as it snaps off the top of the snare drum. The effect was lifelike and crisp.
I have had the opportunity to review Boulder gear in the past (The 865 Integrated in issue 144) and it was a wonderful experience. The 865 is one of the two or three best integrated I have ever used. I had very high expectations for this new launch of the 1100 series and frankly my expectations were exceeded. When a manufacturer builds to such a high-quality level that it takes over a decade to surpass their previous versions that says volumes about what an audio consumer can expect when the gear gets home. Boulder Amplifiers’ ability to manufacture everything in their factory provides the highest level of quality control.
Thirty-four years of engineering focus has given Boulder time to learn more efficient and effective ways to construct its gear, with build quality that routinely functions for a decade plus of set-it-and-forget-it life spans, better heat dissipation, plus ARM Chip inclusion for web capabilities as well as advanced power management and circuit protection. I have not found any area that has not been considered for improvement. And, the music! Absolutely musical! I could not detect any colour being inserted by the Boulder siblings. They did not offer a warm, cool, or shaded tonal signature. Everything was by the book, whatever was the disc, LP, or streaming bits. That is what I want from a solid state, state of the art system.
Boulder Amplifiers new 1100 series will stand tall next to its bigger brethren. That topographic map is there for a reason; this climbs to new heights.
Link do recenzji: Boulder 1160 – Hi-Fi+
Recenzja Boulder 1160 w The Absolute Sound
The 1160 delivers a massive amount of clean power and does so in ways that have advantages over much of the competition. It can drive almost any speaker to its limits without changing sound quality, and it can handle even the most demanding transients in an almost effortless fashion. I’ve reviewed a number of power amps in the past—some with higher power ratings—that could not provide the same lifelike musical dynamics or control speakers as well in the deepest bass.
At the same time, the “voicing” of the 1160 had one characteristic that I did not hear with the 1110. The 1160’s bass is very tight and “fast,” and this is particularly apparent with organ music and major bass and kettle drum strokes. Many other amps seem slightly “warmer,” and provide more apparent bass energy, albeit at the cost of definition. This is particularly true of many of the Class A amplifiers I’ve reviewed, and is worth listening for if you audition the 1160. I can’t tell you which nuance is “right,” as my own preferences varied by recording, but again, it is worth listening for.
The Boulder 1110 preamplifier and 1160 power amplifier are truly superb pieces of gear. They do have their own sound character, and this is audible even using a wide variety of front ends, interconnects, cables, and speakers. If you are building or improving a great system, you still need to listen carefully to the Boulders’ nuances and give them the same attention you do in auditioning every other component. You also need to be aware that you will hear the different mix of nuances imposed by your other components once you insert them into your particular system.
The Boulders’ great strength, however, is that they provide outstanding performance in every dimension, and have very little sound character of their own. Their “voicing” reveals the music rather than colors it, and this makes them remarkably good core components for building a truly excellent system.
Link do recenzji: Boulder 1160 – The Absolute Sound
Recenzja Boulder 1160 w Future Audiophile
Boulder claims not to voice their components, per se, but the 1160 Stereo Amp does seem to have a particular, albeit not super overt, sound. Through countless tracks from four different sources and two preamps, the basics of what I heard was quite similar. For one, abundant power will never be an issue when using a Boulder 1160. This high output means transient detail is fabulously portrayed with the Boulder 1160 in your system. Low level instrumentation may easily be heard and readily identified. Soundstage, imaging, clarity, detail – all are outstanding when compared to amps of comparable value.
Where this amp sets itself apart from other A-listers in the audiophile world is in bass response. Not only are instruments like an electric bass guitar easily identified; the portrayal is fast, clean, and powerful. Individual notes may be followed with ease and there is a certain pop in bass portrayal much more like one would hear in live music. Happily, this low frequency presentation is clean, precise, and distortion free enough to not overpower the lower midrange.
It was a real joy to have the Boulder 1160 Stereo Amplifier (and the 1110 preamplifier – review to follow) in my system. This is an amp with such a ferocious amount of power, it somehow gives a feeling of invincibility. What I was happy to realize was, in addition to power, the 1160 also delivered the finesse, level of fine detail, and musical enjoyment one might expect from a world-class component. It is obvious considerable engineering and manufacturing excellence goes into the production of this amp. Boulder is a company that absolutely does not cut corners. Everyone at the company is unapologetically committed to excellence. The goal is to offer a component capable of remaining relevant and producing world-class sonics for years, while staying on the cutting edge of technology.
This is obviously not an amplifier for the masses or even most advanced audiophiles because of its staggeringly high price. For those systems of commensurate value and capability, the Boulder 1160 Stereo Amplifier has the very real ability to be a game-changing piece of audiophile equipment. Power, performance, stunningly good looks, and excellent sonics make the Boulder 1160 Stereo Amplifier a remarkable product and one worth serious investigation for those with the interest and means to make such a meaningful investment in their music playback system.
Link do recenzji: Boulder 1160 – Future Audiophile
Boulder 1160
Nagrody
Boulder 1160 – Hi-Fi i Muzyka – Nagroda Roku 2018

Boulder 1160 – The Absolute Sound – Editors' Choice 2023

Link: Boulder 1110 – The Absolute Sound – Editors' Choice 2023
Boulder 1160 – Stereonet – Applause Award

If you are looking at pre/power amplifier combinations at this rarefied price point, then the chances are that you're searching for your final, "end game" choice. If that's the case, and you have decided that you want something with transparency and poise as well as seemingly endless power – then make sure you hear this rock-solid combo.
Boulder 1160 – Hi-Fi News – Outstanding Product

The brand-name could almost have been written without the 'u', so big and bold is the sound delivered by this preamp/power amp combination. There's little to match their sheer musical brio, especially when driving at high levels. While they have a remarkable ability to 'reimagine' complex recordings, majoring on the attack of instruments, it's hard not to find much to enjoy in this exciting-sounding, dynamic duo.
Boulder 1160 – The Absolute Sound – Editors' Choice 2022

Link: Boulder 1110 – The Absolute Sound – Editors' Choice 2022
Boulder 1160 – The Absolute Sound – Editors' Choice 2018

Link: Boulder 1110 – The Absolute Sound – Editors' Choice 2018
Zobacz także
Boulder
Cennik
Cennik Boulder Amplifiers
Boulder
Dealerzy
Dealerzy Boulder Amplifiers