Boulder 1110
Dane techniczne
Zbalansowane wejścia 5, poprzez 3-pinowe złącza XLR
Zbalansowane wyjścia podwójne 2, poprzez 3-pinowe złącza XLR Dodatkowe zbalansowane wyjście 1, poprzez 3-pinowe złącze XLR
Maksymalny poziom wejściowy 6 Vrms
Maksymalny poziom wyjściowy 14 Vrms
THD+N, wyjście 2 V, 20 Hz do 20 kHz 0.0015% (-96.5 dB)
Obciążenie wyjściowe 150 omów <1 dB zmiana zniekształceń, 20-10 kHz
Maksymalne wzmocnienie napięcia 20 dB
Zakres głośności 100 dB
Kroki głośności 0,5, 1,0 dB ± 0,01 dB
Wzmocnienie ścieżki pomocniczej 8,5 dB
Pasmo przenoszenia, 20 Hz do 20 kHz +0,00, -0,03 dB
Pasmo przenoszenia, -3 dB 0,02 Hz i 250 kHz
Stosunek sygnału do szumu 118 dB
Impedancja wejściowa 100 kΩ
Impedancja wyjściowa 100 Ω
Zasilanie 90-120 V, 200–240 V AC, 50–60 Hz
Pobór mocy 75 W
Wymiary 45,7 cm szer. x 38,9 cm gł. x 14,5 cm wys.
Wymiary opakowania 61 cm szer. x 59 cm gł. x 41 cm wys.
Waga 16,3 kg
Waga z opakowaniem 22,2 kg
Boulder 1110
Recenzje
Recenzja Boulder 1110 w Highfidelity.pl
Dzielony wzmacniacz amerykańskiego Bouldera, składający się z przedwzmacniacza liniowego 1110 i końcówki mocy 1160, należy do najlepszych, jakich miałem okazję u siebie słuchać. To high-end pełną gębą, że tak to ujmę (choć idąc tropem nadmiernie, moim zdaniem, rozbudowanego dziś słownictwa powinienem napisać: ultra-high-end). Inny niż to, co proponują lampowi giganci, tacy jak Kondo czy Audio Tekne. Nie jest to bowiem tak ciemne, tak gęste i nasycone, tak obłędnie namacalne granie, jak z topowych konstrukcji lampowych.
Podobna na tym niebotycznym poziomie, niezależnie od technologii, jest wybitna rozdzielczość, czystość, spójność, płynność, otwartość, przestrzenność i gładkość brzmienia. Za to w takich aspektach jak energia, rozmach, swoboda, potęga, szybkość i precyzja grania, czy precyzja lokalizacji to właśnie Bouldery są lepsze od lampowych konkurentów. Słuchając tego zestawu podskórnie czuje się drzemiącą w nim moc. Ma się absolutną pewność, że zagra swobodnie każdą, nawet najgęstszą, najbardziej złożoną muzykę. Że bez wysiłku opanuje każdą parę kolumn wymuszając na nich precyzję, timing i definicję dźwięku, które będą imponować i zachwycać.
Brzmienie instrumentów będzie pełne, barwne, ale prawdziwe, bez grama „tłuszczyku”, czy „ciepełka”, bez interpretowania jak mają brzmieć. To, co usłyszymy z głośników będzie ową prawdą o każdym nagraniu, której wiele osób szuka, o ile tylko do przedwzmacniacza trafi sygnał odpowiedniej klasy, a na końcu systemu dźwięk odtworzą kolumny odpowiedniej klasy. Ja, fan lampy, czułem przemożną chęć zabarykadowania drzwi, by ekipa Soundclubu nie mogła odebrać (mi) Boulderów. Oparłem się pokusie, sprzęt wrócił do dystrybutora, ale na mojej krótkiej liście marzeń z urządzeniami audio przedwzmacniacz 1110 i wzmacniacz mocy 1160 zajęły poczesne miejsca.
Link do recenzji: Boulder 1110 – Highfidelity.pl
Recenzja Boulder 1110 w Hi-Fi i Muzyka
No i jest kłopot. Boulder 1110/1161 to wzmacniacz, o którym… trudno coś napisać. Prezentuje tak szeroko rozumianą poprawność, że każdy gatunek muzyczny można skwitować krótkim: jest dobrze. Z tą uwagą, że owo „dobrze” to poziom, przy którym w zasadzie nie da się nic skrytykować. Muzyka brzmi tak, jak powinna.
W Boulderze solidne zasilanie, przezroczystość toru i ograniczenie ingerencji w sygnał eliminuje podbarwienia i ewentualne cechy własne. Pozostaje tylko jedno: dynamika, która jak na deklarowane 150 W jest zjawiskowa! Barwa wydaje się obiektywna, co akurat trudno stwierdzić na podstawie ciężkiego grania. Dopiero kiedy przejdziemy do rzadszych, choć nadal rockowych aranżacji, szybko docenimy duet z linii 1100. Mimo różnic między nagraniami, ich klimatem, ujęciami przestrzennymi czy kształtowaniem barwy docenimy precyzję. Każdy dźwięk ma swoje miejsce i czas. Nie wychodzi poza określone ramy.
Symfonika sprawia, że jednak cofam zastrzeżenia do przestrzeni. W sumie to nie wiem, o co mi chodziło. Może prosty popowy materiał, a jeszcze bardziej ostre granie wcale nie muszą przesuwać ścian? Bo orkiestra jest wyświetlona tak realistycznie, że widzę przed sobą salę filharmonii, nie soundtrack. A może się przyzwyczaiłem do bardziej efekciarskich projekcji? Nie wiem; wiem za to, że neutralność osiąga tu poziom bliski wzorca. To nie jest nadrealizm, tylko zrównoważony obraz, którego autentyczność odbiera się podświadomie. 1161 dysponuje mocą, dzięki której do słuchacza dociera energia ataku blachy, a nawet inicjacja ruchu smyczka.
W high-endzie znajdziemy mnóstwo spektakularnych sprzętów. Możemy nawet dojść do wniosku, że taka jest większość. Ale warto pamiętać, że im dana cecha brzmienia mocniej uderzy w pierwszym kontakcie, tym pewniej zacznie przeszkadzać po długim czasie. Producenci o tym wiedzą i mierzą się z tym problemem na co dzień. Jedni z nim walczą, inni celowo uwypuklają to i owo, komponując firmowe brzmienie. Boulder go nie ma. Każdy aspekt prezentuje na takim poziomie, że narzekać na niego będą tylko krytycy z niewielkim doświadczeniem. Zakładam, że podążając w górę cennika, będziemy otrzymywać coraz więcej atrakcji, rozłożonych proporcjonalnie na wszystkie kategorie brzmienia. Jeżeli tak, to chyba już rozumiem wyjątkowość oferty Jeffa Nelsona.
Link do recenzji: Boulder 1110 – Hi-Fi i Muzyka
Recenzja Boulder 1110 w Soundrebels.com
Na szczęście w tym przypadku Jankesi stanęli na wysokości zadania i bez względu na rodzaj słuchanej muzyki, pozwolili mi cieszyć się z przesunięcia dotychczasowych granic w rysowaniu spektaklu muzycznego w stronę wyraźniejszej kreski, jednak bez utraty tak uwielbianej, bardzo istotnej w oddaniu estetyki brzmienia instrumentów dawnych barwy. Reasumując, dostałem nieco inne oblicze od zawsze poszukiwanego sposobu odtworzenia muzyki przez system audio.
Idźmy dalej – Barok. Cóż. Nie mogę napisać nic innego, jak pełne zadowolenie z po raz kolejny rysowanych teraz bardziej krawędzią niż plamą wszelkiego rodzaju interpretacji czy to twórczości kościelnych, operowych, czy symfonicznych. Co mnie w tej muzie uwiodło? To samo co przy wykorzystaniu Reimyo, tylko jak wspominałem z minimalnie inaczej postawionym akcentem w kwestii kolorystyki środka i sporą poprawą twardości dołu pasma akustycznego.
Tak tak, nie będę ukrywał, iż zestaw 1110/1160 amerykańskiego Bouldera bardzo przypadł mi do gustu. To było bardzo bliskie mej duszy, ale znacznie prawdziwsze dla większej grupy melomanów granie. Umiejętnie, bo nadal z ciekawym dla podobnych do mnie osobników punktem ciężkości średnicy, ale przy tym znakomicie oddające zawarty w muzyce aspekt niezbędnego dla uniknięcia znudzenia się lubianą muzyką pazura. Czy jest to propozycja dla wszystkich? Naturalnie. Dlaczego? Spójrzcie na moją układankę. Sama w sobie jest celowo bardzo nasycona, a mimo wprowadzanego przez tytułowy brand sznytu brzmienia bez problemu dałem się ponieść nowemu spojrzeniu na świat dźwięków. Dlatego też, gdy opisany tandem wepniecie w nawet najbardziej neutralny konglomerat, ze stoickim spokojem jestem w stanie snuć przypuszczenia podobnego do mojego, czyli pozytywnego odbioru nowo skonfigurowanego, bez wahania powiem, systemu na lata.
Nie ukrywam, że po troskliwym wygrzaniu Boulderów przez Jacka już od pierwszych taktów „The Ecstasy Of Gold” z „S&M” Metallici czułem w kościach, że nie tyle coś jest na rzeczy, co będę miał nie lada problem. Otóż z każdym kolejnym akordem jasnym stawało się dla mnie, że jest to ewidentnie moje granie – z nieskrępowaną dynamiką, holograficzną trójwymiarowością sceny i rozdzielczością, której inaczej aniżeli mianem referencyjnej określić nie sposób. Było to o tyle dziwne, że jakby nie patrzeć, kontakt z High-Endem i to również z tym w odmianie topowo – ekstremalnej mam nader regularnie i pomimo oczywistego szacunku dla poszczególnych urządzeń w większości przypadków bez najmniejszego problemu zachowuję zimną krew i przynajmniej pozory obiektywizmu.
Nieuchronnie zbliżając się ku końcowi tej niezwykle uzależniającej przygody i zgodnie z naszą redakcyjną tradycją wypadałoby zadać fundamentalne pytanie – czy Bouldery 1110 & 1160 są amplifikacją idealną i zarazem dla każdego. Nieco przewrotnie odpowiem, że … to zależy. Osobiście, po kilkutygodniowym kontakcie z nimi wpadłem jak przysłowiowa śliwka w kompot i abstrahując od trudnego do zaakceptowania w 1160 gniazda zasilającego Big Blue, nader skutecznie uniemożliwiającego zabawy kablami zasilającymi i zupełnie nieosiągalnego (przynajmniej na razie) dla mnie pułapu cenowego wpisuję je na sam szczyt upragnionych prezentów od Świętego Mikołaja.
Link do recenzji: Boulder 1110 – Soundrebels.com
Recenzja Boulder 1110 w Stereonet
The 1110 and 1160 are a formidable double-act – the brains and the brawn if you like. Both sound like they mean business in a no-nonsense way, with the 1110 being the nerve centre and the 1160 the muscle, with its seemingly limitless punch and power. Together this monster high-end combo can take on even the most power-hungry loudspeakers without breaking into a sweat. Moreover, you get dynamics and soundstaging good enough to make similarly priced McIntoshes shift awkwardly in their seats.
Why So Serious? from The Dark Knight outlined the Boulders', low-frequency love. Even through the Hylixa – not as generous as some big boxes when it comes to bass – the sub-bass was still very much present and correct. Meanwhile, an octave or so above, the upper bass remained taut, and this melded into a midband that keeps everything coherent – even in a purposely angular and tense track such as this.
Vocals really benefit from the Boulder combo's pure-as-the-driven-snow midband. Whether it's the crystalline Kate Bush, snarling Patti Smith or the dourly emotive Michael Stipe, one thing rang true throughout – the sense of "being there". Things never appeared forced or overly lit, but still had body and presence; there was an inherent truth to the performance. Together, these amplifiers produce a wonderfully open and detailed sound without needing to overdo the upper midband or treble. There's plenty of detail in the lower midband and upper bass, and the result is that the music never gets strident. There was no sense of overdoing the upper octaves to get more apparent detail out of recordings. Instead, this dynamic duo delivered untroubled power with a finely judged tonal balance.
That's not to say the 1110/1160 can't do subtle and nuanced. Change the programme to piano-led jazz or even dynamic orchestral sounds, and the Boulders follow the conductor or band-leader faultlessly. Spinning my limited edition anniversary pressing of Vince Guaraldi Trio's Peanuts, and these amps simply allowed the notes to flow.
If you are looking at pre/power amplifier combinations at this rarefied price point, then the chances are that you're searching for your final, "end game" choice. If that's the case, and you have decided that you want something with transparency and poise as well as seemingly endless power – then make sure you hear this rock-solid combo.
Link do recenzji: Boulder 1110 – Stereonet
Recenzja Boulder 1110 w Hi-Fi News
With the Boulder 1110/1160 set up in the HFN reference system – Melco/dCS front-end [HFN Feb '18], B&W 800 D3 speakers [HFN Oct '16] – it was necessary to wind down the output level of the DAC to make the volume levels more controllable (which we could also have done with the preamp's input trims). But even then, and using the neat little Boulder remote handset to adjust levels, it was noticeable just how quickly the amplifiers went from comfortable to full-on attack.
Again, we were never in doubt of the power available, even when playing at relatively low levels, as the leading edge of notes remained especially sharp and articulate. Play a piece with jangly guitars or a prominent bassline, such as The Ox's grumbling figures in The Who's 'Won't Get Fooled Again' [Who's Next; Geffen Records, 96kHz/24-bit download], and the 1110/1160 latches cleanly onto those elements. I'm not sure I've ever heard that bassline sound quite so obvious, set as it is against a mix that's otherwise 'all of a piece'.
Without doubt, what the Boulder 1110/1160 does well, it does very well indeed. Even with orchestral works such as the testing, but superbly recorded and mastered, Britten 'Young Person's Guide To The Orchestra' [Reference Recordings RR-120SACD] there's just no denying the sense of orchestral scale and weight on offer.
The 1160 is a big amplifier that begs for big loudspeakers. So, yes, in tandem this amplifier combination is insightful almost to the point of being idiosyncratic at times. But if you like the way they do what they do, and have a penchant for playing your music at adventurous levels, chances are you'll love them.
Link do recenzji: Boulder 1110 – Hi-Fi News
Recenzja Boulder 1110 w Hi-Fi+
Over the years I have tried to acquire as many well mastered SACD’s as I can. One of my favourites is Dire Straits’ Brothers in Arms[Mercury] played on my PS Audio DirectStream Memory Player through the i2s connection with the DirectStream DSD Dac – it is as perfect a playback as I have available to me. Connected to the 1110 pre-amp via AudioQuest Columbia XLR cables I experienced what the engineers at Boulder were aspiring to: speed, clarity, and super-fast transients. Throughout the disc, I heard the crisp and fast attack by Mark Knopfler on his guitar strings. The bass guitar was held in an iron grip by the amplifier as it delivered solid powerful song-driving low end. Never was it out of control. The depth was very impressive. After turning up the volume to a louder than usual level the walls were shaking but the clarity and spot on imaging never wavered. Drums had snap and thunder. There is something about the sound of the head of the drumstick as it snaps off the top of the snare drum. The effect was lifelike and crisp.
I have had the opportunity to review Boulder gear in the past (The 865 Integrated in issue 144) and it was a wonderful experience. The 865 is one of the two or three best integrated I have ever used. I had very high expectations for this new launch of the 1100 series and frankly my expectations were exceeded. When a manufacturer builds to such a high-quality level that it takes over a decade to surpass their previous versions that says volumes about what an audio consumer can expect when the gear gets home. Boulder Amplifiers’ ability to manufacture everything in their factory provides the highest level of quality control.
Thirty-four years of engineering focus has given Boulder time to learn more efficient and effective ways to construct its gear, with build quality that routinely functions for a decade plus of set-it-and-forget-it life spans, better heat dissipation, plus ARM Chip inclusion for web capabilities as well as advanced power management and circuit protection. I have not found any area that has not been considered for improvement. And, the music! Absolutely musical! I could not detect any colour being inserted by the Boulder siblings. They did not offer a warm, cool, or shaded tonal signature. Everything was by the book, whatever was the disc, LP, or streaming bits. That is what I want from a solid state, state of the art system.
Boulder Amplifiers new 1100 series will stand tall next to its bigger brethren. That topographic map is there for a reason; this climbs to new heights.
Link do recenzji: Boulder 1110 – Hi-Fi+
Recenzja Boulder 1110 w The Absolute Sound
As for sound quality, Rich Maez’s comments may explain why I emphasized the word “voicing” over “neutrality” at the start of this review. I said earlier that the Boulder 1110 preamp and 1160 power amplifier have exceptional detail and transparency, exceptional air and “live” dynamics, tight but powerful and lifelike bass, and a broad soundstage with equally excellent width and depth. These words were not chosen casually in regard to either unit. Both preamp and amp produce an exceptionally open and detailed sound, and not by emphasizing the upper midrange or treble. You hear detail in the lower midrange and upper bass as well, and there is no hardening of the presentation—which is often the case in units that initially seem to have lots of detail but later prove to have too much upper-octave energy.
Transients and dynamics are also exceptionally revealing, and imaging is as well defined and natural in size and depth as the recording permits. It is the power, definition, and control provided by the 1160 power amp that does most to keep even truly high-level dynamics and transients so well defined—both in massive orchestral works and really demanding electronic music and rock—but the 1110 preamplifier is also a key enabler, and its resolution of really low-level information and dynamics is a pleasure to hear. It also provides an exceptional sense of musical life and reveals the character of the venue on good, natural, live stereo recordings. This combination of features may help explain why the soundstage manages to be both wide and lifelike, rather than wide at a slight cost in musical energy and life. It also, however, helps highlight the contrast between a good recording and an overmixed, over-processed one.
There is nothing warm, fuzzy, or forgiving about either the Boulder 1110 or 1160, and—as I noted earlier—the added detail means the sonic perspective is just slightly forward compared to much of the competition. Voicing for neutrality and detail come at a price with poor recordings, especially if you insist on nearfield listening to further highlight detail. And yes, the Boulder 1110 and the 1160 did present the problem of revealing more of the coloration in my front ends, wires, and speakers. I’ve chosen these as best as I can, and I’ve long learned to listen through the recording’s quality (including tape hiss), and put the performance before sound quality. If you have balanced the rest of your system around a warm or forgiving amp and preamp, however, you may need to make some changes in other components.
Link do recenzji: Boulder 1110 – The Absolute Sound
Recenzja Boulder 1110 w Future Audiophile
Many manufacturers claim sonic neutrality, yet fall somewhat short on delivery. With the Boulder 1110 preamp, a mostly neutral presentation is what you will hear. Recordings will be presented as they are. When using the 1110 preamp, what I found, mostly regardless of the amplifier, was a very dynamic and lively sound with exceptional detail and clarity. In general, the imaging was excellent, but I will admit not quite as wide as my T+A amp and preamp, but not so much as to be anything negative. In every other respect, imaging between the two was very compatible.
Where the Boulder 1110 preamp excelled was in the bass. Seldom have I heard tighter, more controlled and more realistic bass in my audio room. Boulder claims not to voice its components, and I would submit that with the 1110 preamp they have succeeded in the effort. What I heard, in short, was music.
When we contacted Boulder about a review sample, instead of just an amp or preamp, they suggested both the Boulder 1160 stereo amp as well as the 1110 preamp. Boulder seems to believe, as do I, in a system synergy approach especially when it comes to electronics. Having spent considerable time with both Boulder components, and using them both independently and with each other, as good as each one is separately, I feel they are better together,playing as a team – not that you wouldn’t draft either one of these players if you ever get a chance when building your audiophile franchise.
In regard to the 1110 preamp, like all Boulder gear, it is phenomenally well built, has a wide range of features, some not even found on preamps costing much more. With Boulder’s reputation for excellence and world-class performance, any audiophile considering spending $20,000 or more on a preamp should make plans to audition this one.
It offers excellent features and sonically is decidedly clean, clear, with superior neutrality, nearly visceral dynamics, and remarkable bass response. All in all, spending this much for a preamp is a dedicated decision. Doing so, however, will bring to bear a component that will be enjoyed for many years. Sending this preamp back to Boulder for me came far too soon. Cost aside, this is a remarkable preamp and one that could live and thrive in almost any audio system. While it was here, it certainly did in mine.
Link do recenzji: Boulder 1110 – Future Audiophile
Recenzja Boulder 1110 w Headphones n' Stuff
The bass of 1110/1161 is incredibly fast, and even more hard-hitting than their 866 sibling. It has a combination of deftness and and speed that I have not personally heard before, from any equipment. Again, in terms of bass level, it is not bass light nor boomy and bloated, simply neutral, quick, precise, and hits like a Mack truck. The midrange of the 1110/1161 is very similar to the bass in terms of speed and neutrality. As mentioned previously, there is no real character in terms of added warmth or harmonic richness that you might get with some equipment. The mids are simply presented as they are, with the overall technical performance, detail, and speed that the 1110/1161 have in an overall sense. One thing I would really like to try out in the future would be a more “romantic” and warm tube preamplifier in combination with the 1161 amplifier, as I think that could also be a very interesting combination for a different flavour of sound. However, I think that as a solid-state reference pairing goes, the mids of the 1110/1161 are pretty much exactly how you would want them to be. The treble of the 1110/1161 is massively extended, and has great air in the upper treble, but is also not overblown or bright in any way. It walks the very fine line between a darker and slightly blunted tonality, and being too much, coming across as bright and grating. This lends itself to an overall extremely detailed treble region, which also helps transients come across as being quick and precise.
Overall, my time with the 1110/1161 has been superb. The 866 integrated from Boulder was at the time the best amplification I had the pleasure of using and remains an incredibly compelling and excellent integrated solution. If the 1000 series is within your budget range, and you value neutrality, speed, and detail, I can’t think of anything I would recommend higher that I have personally heard. The 1161 does have enough power for most amplification uses, but if you happen to have a particularly hard-to-drive pair of speakers, there is always the 1160 as an option if need be. The 1110/1161 are both incredibly well built and look terrific (and I even usually prefer black gear!) Overall, I can’t recommend the 1110/1161 combination, and Boulder Amplifiers itself as a brand highly enough. Very well done Boulder!
Link do recenzji: Boulder 1110 – Headphones n' Stuff
Boulder 1110
Nagrody
Boulder 1110 – Stereonet – Applause Award

If you are looking at pre/power amplifier combinations at this rarefied price point, then the chances are that you're searching for your final, "end game" choice. If that's the case, and you have decided that you want something with transparency and poise as well as seemingly endless power – then make sure you hear this rock-solid combo.
Boulder 1110 – The Absolute Sound – Editors' Choice 2023

Link: Boulder 1110 – The Absolute Sound – Editors' Choice 2023
Boulder 1110 – Hi-Fi News – Outstanding Product

The brand-name could almost have been written without the 'u', so big and bold is the sound delivered by this preamp/power amp combination. There's little to match their sheer musical brio, especially when driving at high levels. While they have a remarkable ability to 'reimagine' complex recordings, majoring on the attack of instruments, it's hard not to find much to enjoy in this exciting-sounding, dynamic duo.
Boulder 1110 – The Absolute Sound – Editors' Choice 2022

Link: Boulder 1110 – The Absolute Sound – Editors' Choice 2022
Boulder 1110 – hi-fi+ – Awards 2018

Zobacz także
Boulder
Cennik
Cennik Boulder Amplifiers
Boulder
Dealerzy
Dealerzy Boulder Amplifiers