Inne modele

Producent: Accustic Arts

Model: Accustic Arts TUBE-DAC II MK2

Typ: Źródła cyfrowe / Przetworniki


Opis

Accustic Arts TUBE DAC II Mk2 – referencyjny przetwornik cyfrowo-analogowy z lampowym stopniem wyjściowym.

Accustic Arts TUBE DAC II Mk2 jest wyjątkowym, bardzo precyzyjnym przetwornikiem cyfrowo analogowym opartym o koncepcję lampowej hybrydy. Koncepcja ta pozwala połączyć zalety technologii tranzystorowej z zaletami lamp elektronowych przy jednoczesnym wyeliminowaniu wad, z którymi tradycyjnie kojarzy się lampy.

Aby w pełni wykorzystać możliwości, jakie daje połączenie tranzystorów i lamp, musieliśmy zaprojektować skomplikowany układ obróbki sygnału cyfrowego. Tylko dzięki niemu osiągnęliśmy tak wyjątkową precyzję i muzykalność naszego hybrydowego przetwornika. Accustic Arts TUBE DAC II Mk2 to nasz referencyjny przetwornik cyfrowo-analogowy. Jest on przeznaczony dla miłośników muzyki, którzy cenią sobie precyzję źródeł cyfrowych, ale nie chcą zrezygnować z brzmienia oferowanego przez najlepsze analogowe gramofony. Accustic Arts TUBE DAC II Mk2 jest więc doskonałym rozwiązaniem dla prawdziwego audiofila, dla którego liczy się przede wszystkim precyzja, dokładność i muzykalność. Najlepiej jeśli Accustic Arts TUBE DAC II Mk2 współpracuje z transportem CD najwyższej jakości. Takim, jak na przykład ACCUSTIC ARTS® DRIVE II.

Obróbka sygnału cyfrowego w Accustic Arts TUBE DAC II Mk2.
Kiedy projektowaliśmy nasz przetwornik, położyliśmy nacisk na kwestie najwyższej precyzji w zakresie obróbki sygnału cyfrowego. Drobiazgowe przemyślenie najdrobniejszych nawet detali jego budowy pozwoliło nam opracować metodę konwersji znacznie lepszą od popularnych dziś schematów upsamplingu. Więcej na ten temat – w następnej części.

Obróbka sygnału cyfrowego
Sygnał cyfrowy trafiający do naszego przetwornika [z płyty CD, komputera stacjonarnego lub laptopa] przechodzi przez wyjątkowo precyzyjny odbiornik, który kieruje go do opracowanego przez nas, skomplikowanego, 32-bitowego mikrokomputera.

Mikrokomputer ten jest sercem cyfrowej sekcji Accustic Arts TUBE DAC II Mk2. Oprócz precyzyjnego zegara [opartego o oscylator kwarcowy] składa się on z 32-bitowego filtra cyfrowego oraz 26 [!] pracujących w trybie równoległym procesorów [tzw. procesory zwielokrotniające]. W efekcie procesory te zamieniają wchodzący sygnał w dwa 32-bitowe strumienie danych: jeden dla lewego i jeden dla prawego kanału. Wszystkie dalsze operacje w domenie cyfrowej zachodzą więc z rzeczywistą 32-bitową rozdzielczością, zamiast tradycyjnego standardu 16- lub 24-bitowego. Następnym etapem jest konwersja otrzymanego 32-bitowego sygnału cyfrowego do postaci analogowej. Zachodzi ona w dwóch niezależnych układach D/A, odrębnych dla każdego kanału. Otrzymany sygnał analogowy jest więc zupełnie wolny od szkodliwych interferencji między kanałami i osiąga najwyższą precyzję. Analogowy sygnał przechodzi następnie – osobno prawy i lewy kanał – przez skomplikowany układ filtrów i hybrydowy stopień końcowy [tranzystor/lampa] i opuszcza przetwornik Accustic Arts TUBE DAC II Mk2 przez zbalansowane wyjście XLR lub wyjście RCA.

Popularne upsamplujące konwertery cyfrowo-analogowe docierający do nich sygnał cyfrowy, na przykład z płyty CD [częstotliwość próbkowania 44,1kHz], skanują z wyższą częstotliwością [np. 192kHz]. Odstępy między poszczególnymi skanami sygnału rzeczywiście stają się wtedy bardzo krótkie, co zwiększa dokładność późniejszej konwersji. Tyle, że z samej zasady upsampling prowadzi do zwiększenia poziomu szumu wraz ze wzrostem częstotliwości próbkowania. Szumu, który trzeba potem usunąć za pomocą odpowiedniego filtrowania. Stosowane filtry mogą z kolei niekorzystnie zmieniać sygnał muzyczny. Accustic Arts TUBE DAC II Mk2 korzysta z 32-bitowego mikrokomputera, który również odczytuje sygnał w niestandardowy sposób. Nasza metoda jest jednak bardziej skomplikowana od zwykłego upsamplingu i daje lepsze rezultaty.

Na czym polega ta metoda? Otrzymany sygnał cyfrowy, o długości słowa do 24 bitów, najpierw poddawany jest 8-krotnemu oversamplingowi. Następnym krokiem – kluczowym – jest równoległe [czyli idealnie równoczasowe] skanowanie przez układ 26 procesorów. Otrzymane dzięki temu 26 pojedyncze wartości są przetwarzane na absolutnie precyzyjny sygnał cyfrowy o rzeczywistej rozdzielczości 32 bity [w oparciu o tzw. metodę wartości średniej wynikającą z twierdzenia Lagrange’a].

Dokładność osiągnięta w ten sposób jest znacząco większa od efektów normalnego upsamplingu. W dodatku – podczas odczytu nie powstaje szum wysokiej częstotliwości. Nie musimy więc stosować żadnych filtrów, żeby go usunąć. Prowadzi to do lepszego odwzorowania wysokich częstotliwości – filtry interferują bowiem z sygnałem muzycznym w tym zakresie pasma. Ale to nie wszystko! Zintegrowany z mikrokomputerem 32-bitowy filtr wpływa na sygnał prawego i lewego kanału absolutnie równoczasowo. Jest to możliwe ponieważ nasz system obróbki sygnału tworzy dwa niezależne strumienie danych a nie jeden, jak w zwykłych przetwornikach. [Dla porównania: kiedy stosuje się jeden strumień danych, zawsze istnieją niewielkie przesunięcia czasowe między prawym a lewym kanałem, co prowadzi do powstawania nienaturalnych zjawisk akustycznych.] Konwersja sygnału cyfrowego w analogowy, która zachodzi w następnym etapie, jest odrębna dla obu kanałów i, jak wspomnieliśmy, kompletnie równoczasowa. Aby w pełni wykorzystać zalety naszego projektu, korzystamy z dwóch niezależnych chipów: po jednym dla prawego i lewego kanału.

Obróbka sygnału analogowego: koncepcja lampowej hybrydy
Oprócz wyjątkowo skomplikowanej technologii konwersji sygnału cyfrowego, nasz przetwornik wyróżnia także sposób obróbki sygnały analogowego oparty o koncepcję lampowej hybrydy. Jej założenia polegają, w skrócie, na wykorzystaniu lamp elektronowych jedynie tam, gdzie jest to uzasadnione z punktu widzenia technicznego i sonicznego. Czyli w drugim analogowym stopniu filtrującym, który nazywamy ‘Filtrem GIC’.

Dzięki zastosowaniu lamp, zaletami tego filtra są:

  • Bardzo duża impedancja
  • Bardzo szerokie pasmo przenoszenia
  • Wyjątkowo niski poziom zniekształceń i ich „naturalnie brzmiący” charakter
  • „Analogowy”, a jednocześnie bardzo precyzyjny dźwięk

Stosujemy jedynie testowane i ręcznie dobierane podwójne triody. Przed instalacją każda z nich przechodzi proces laboratoryjnej oceny trwający więcej niż 100 godzin. Po złożeniu każdy przetwornik jest ponownie testowany w oparciu o nasz system Audio Precision ®. Projektując Accustic Arts TUBE DAC II Mk2 zwracaliśmy również uwagę na wygodę jego obsługi. Prąd podkładu każdej z lamp jest ustawiany automatycznie i nie wymaga ręcznej ingerencji nawet po wymianie zestawu wszystkich lamp. To prawdziwe urządzenie generacji ‘plug and play’. W ten sposób udało nam się wyeliminować wszystkie niedogodności kojarzone z techniką lampową. Proces dopasowania impedancji zachodzi w uznanych na świecie wzmacniaczach operacyjnych Burr Brown® OPA627. Każdy przetwornik Accustic Arts TUBE DAC II Mk2 korzysta z dziesięciu tych wyjątkowych chipów. Sygnał analogowy możne opuszczać nasz przetwornik zarówno przez wyjścia RCA, jak i zbalansowane XLR. Za symetryzację sygnału również odpowiadają układy OPA267.


Galeria


Recenzja

Accustic Arts Tube DAC II Mk3

Bartosz Luboń - HiFiMuzyka, 2017-12

"Nie słuchajmy tego urządzenia w sklepie, u kolegi przy piwie ani przelotem na wystawie. Niemiecki przetwornik zasługuje na lepsze traktowanie. To sprzęt dla dojrzałych melomanów. Dla audiofilów, którzy przeszli już fascynację brzmieniem spektakularnym i teraz oczekują czegoś więcej. Niewykluczone, że Tube DAC II Mk 3 spełni ich oczekiwania."


Nagrody: