Inne modele

Producent:

Model: Wilson Audio Sasha

Typ: Zestawy głośnikowe / Podłogowe


Opis

Wilson Audio Sasha – podłogowy zestaw głośnikowy

Historia
Dave Wilson opracował i zbudował pierwszy zestaw WATT w 1985 roku. Potrzebował dokładnego i niedużego głośnika podstawkowego w celu wykonania serii audiofilskich nagrań, którymi zajmował się w tym czasie. Można powiedzieć, że Dave rozpoczął prace projektowe w wyniku swoistej frustracji. W owym czasie na rynku nie znalazł nic co byłoby dla niego satysfakcjonujące, poszedł więc do garażu i zbudował własny Wilson Audio Tiny Tot (WATT). Gdy podczas targów muzycznych Wilson prezentował wykorzystanie WATT do realizacji swych nagrań, informacje na temat tego zestawu szybko rozeszły się po audiofilskiej społeczności. Wkrótce Dave został zalany prośbami dotyczącymi skomercjalizowania tego produktu. Jako że obudowa WATT wykonana była z egzotycznych materiałów jakimi są żywice mineralne wypełnione akrylem, a ponadto zestawy były strojone ręcznie i wyposażone w ręcznie budowane zwrotnice, Dave wiedział, że będzie to kosztowny w produkcji głośnik. Był sceptycznie nastawiony co do reakcji rynku na ten produkt. Popyt jednak nie malał i Dave rozpoczął produkcję zestawów WATT. Fakt ten miał zdecydowany wpływ na to, że Dave z niedoszłego producenta nagrań stał się pełnoetatowym producentem zestawów głośnikowych. Pomimo ceny, która była niemal dwukrotnie większa od produktów konkurencyjnych, zestawy WATT sprzedawały się na umiarkowanie dobrym poziomie.

Jednakże prawdziwy przełom nastąpił w momencie, gdy na rynku pojawił się Puppy – dedykowany moduł niskotonowy do zestawów WATT. Razem, WATT i Puppy tworzyły znakomity a zarazem bardzo kompaktowy, szerokopasmowy zestaw głośnikowy, Na przestrzeni lat, WATT/Puppy ewoluował w kilku kolejnych wcieleniach, odzwierciedlając w pełni przewagę wykorzystywanych przez Wilsona materiałów, doboru przetworników oraz realizacji zwrotnic. W serii 6, Wilson wprowadził regulowane opóźnienie grupowe – opatentowaną strategię wyrównania przetworników w dziedzinie czasowej w rozmaitych warunkach instalacji głośników w pomieszczeniach. Wilson wykorzystał tę technologię również na potrzeby innych zestawów głośnikowych – X-1 Grand Slamm i w najbardziej zawansowanej postaci – Alexandrii X-2. Ostatnie wcielenie WATT/Puppy 8 jest najbardziej wyrafinowaną i kompletną wersja wersją systemu WATT/Puppy.

Od chwili wprowadzenia na rynek w 1987 roku, Wilson Audio WATT/Puppy przyczynił się do napisania nowej historii audio. Prawie 15 tysięcy sprzedanych kompletów, stanowi o niezrównanym sukcesie rynkowym produktu w tym przedziale cenowym. Jednakże, Wilson nie należy do osób, które spoczywają na laurach: wiedzieliśmy, że nadejdzie moment, gdy trzeba będzie koncepcję systemu WATT/Puppy poddać generalnej próbie czasu.

Całkowicie nowa architektura z nowym materiałem obudowy w zakresie tonów średnich
Jeśli chodzi o projekt architektury zestawy głośnikowego, filozofia Wilsona polega na idei, że zewnętrzna forma głośnika jest nierozerwalna z jego funkcją. Unikalne aspekty właściwego opóźnienia propagacji dźwięku, modułowa konstrukcja oraz dbałość o jak najniższe rezonanse obudowy, wymusiły na przestrzeni dekad, specyficzny wygląd zestawów głośnikowych Wilsona. Wierzymy, że istnieje nierozerwalne piękno, pochodzące z czystej zależności pomiędzy techniką a estetycznymi ideałami. Nie ma więc przypadku w tym, że wiele zestawów głośnikowych Wilsona ma swój początek w rękach Dave’a jak glina w rękach rzeźbiarza. On jest artystą, jego medium jest głośnik. Ta tradycja sztuki podążającej za funkcją ma swoja kontynuację w postaci zupełnie nowych zestawów Sasha W/P. Gdy nadszedł moment przekonstruowania systemu WATT/Puppy, zespół inżynierów miał już ściśle wytyczone cele. Należało zachować pewną ostrożność; kształt obudowy zestawów WATT stał się na przestrzeni lat doskonale rozpoznawalny – stał się swego rodzaju ikoną – CES wykorzystał profil zestawów WATT/Puppy w swym logo, oznaczając high-endowową część swojej wystawy.

Udoskonalenie technik frezowania oraz technologii w Wilson Audio, umożliwiło skonstruowanie bardziej wyrafinowanej obudowy zarówno pod względem brzmienia jak i trwałości. W konstrukcji zestawów Sasha, szczególny nacisk położono na moduł średnio-wysokotonowy. Składa on swoisty hołd oryginalnemu, klasycznemu, piramidalnemu kształtowi obudowy WATT. Sasha jest jednakże całkowicie nową konstrukcją. Jest ona zdecydowanie ładniejsza wzorniczo od oryginalnego projektu W/P, jednakże będzie zawsze kojarzona jako potomek WATT/Puppy. Z inżynierskiego punktu widzenia, podstawowym celem było dalsze ograniczenie i tak już niskiego poziomu rezonansów górnego modułu głośnika. Obecnie, panele materiału X z których wykonana jest obudowa górnego modułu są nawet trzykrotnie grubsze. Nowy system wewnętrznego użebrowania również przyczynia się do poprawy brzmienia modułu górnego poprzez obniżenie poziomu podkolorowań dźwięku związanych z rezonansami. Klejnotem koronnym nowej obudowy jest nowy materiał M5 zaprojektowany specjalnie na potrzeby z projektu Sasha. W połączeniu z materiałem X, nowy materiał średniotonowy M5 ogranicza mierzalny i słyszalny szum oraz podbarwienia w zakresie tonów średnich. Jest to tym większe osiągnięcie, że materiał M4 Wilsona ustanowił dotąd swoisty poziom odniesienia jeśli chodzi o przetwarzanie średnich częstotliwości. Zwrotnica umieszczona dotychczas w module WATT została teraz przeniesiona do modułu niskotonowego, w konfiguracji zbliżonej do tego, co znajduje się w modelu MAXX Serii 3. Dzięki temu inżynierowie mogli skoncentrować się na zagospodarowaniu komory za głośnikiem średniotonowym, tam gdzie dotychczas umieszczona była zwrotnica w module WATT, poprawiając osiągi brzmieniowe fali generowanej przez głośnik do tyłu. Nowy moduł basowy jest większy i posiada większą objętość: poprawiono rozciągniecie basu, które sięga obecnie 20Hz przy -3 dB.

Nowy przetwornik średniotonowy
Sasha W/P wykorzystuje uproszczoną wersję znakomitego, nowego przetwornika średniotonowego wykonanego z kompozytu włókna papierowo-celulozowego, opracowanego na potrzeby zestawów Alexandria X-2 Series 2.

Podczas opracowywania udoskonaleń do zestawów Alexandria, Dave rozpoczął studia dotyczące doświadczeń związanych z muzyką graną na żywo. Skoncentrował swoje wysiłki nie tyle na brzmieniu żywej muzyki lecz raczej na licznych przeżyciach emocjonalnych związanych z odsłuchem muzyki. Dyscyplina i rygorystyczne porównania muzyki granej na żywo z odsłuchem muzyki poprzez głośniki Wilsona, doprowadziły do wielu przełomowych rozwiązań technologicznych w firmie Wilsona. Głośnik średniotonowy zestawów Alexandria jest tego najlepszym przykładem. Wiosną 2006 roku, Dave miał szczęście uczestniczyć w orkiestrowej próbie Drugiej Symfonii Mahlera w sali koncertowej Musikverein w Wiedniu. W drugiej części symfonii mamy do czynienia z dominującym fragmentem piccikata. Dave był zaskoczony tym co usłyszał. Muzyka nie grała głośno, lecz odnotował dźwięk wydobywający się z instrumentów smyczkowych, z czystością której wcześniej nigdy nie słyszał w odniesieniu do reprodukowanej muzyki – włączając w to jego własne zestawy głośnikowe. Odcienie dynamiki związane z atakiem i wybrzmieniem dźwięku były niesamowicie namacalne. Był w stanie usłyszeć pełnię rezonujących wiolonczel i kontrabasów. Chwila ta przypomniała mu jak piękna może być muzyka – a zarazem jak wiele ograniczeń mają wszystkie głośniki które dotychczas słyszał, włączając w to obecne zestawy głośnikowe Wilsona. Ta niedościgniona chwila stała się inspiracją do opracowania nowego głośnika na potrzeby zestawów Alexandria. Głośnik ten został teraz wykorzystany, w uproszczonej postaci, w zestawach Sasha W/P.

Głośnik wysokotonowy
Sasha wykorzystuje głośnik wysokotonowy z zestawów MAXX Serii 3. Jak to częstokroć ma miejsce, każdy nowy projekt staje się bazą z której wyrastają nowe idee wykorzystywane w kolejnych projektach. Tak więc, ewolucja przetwornika wysokotnowego, która rozpoczęła się w zestawach WATT/Puppy 8, trwała następnie w Sophiach Serii 2, została udoskonalona w Alexandrii Serii 2 i wreszcie zastosowana w MAXX’ach Serii 3, zatoczyła pełne koło w przypadku zestawów Sasha W/P. Zespół projektantów skoncentrował się na nowych technologiach i strategiach, które dotyczą zniekształceń czasowych generowanych przez falę powrotną powstającą za membrana głośnika wysokotonowego. Wszystkie membrany głośników wysokotonowych są częściowo przezroczyste akustycznie. Jakiekolwiek fazowe lub opóźnione w czasie odbicia powstające za czołem membrany słyszane są jako szum i zniekształcenia. Topologia głośników wysokotonowych stosowana przez Wilsona w sposób zdecydowany ogranicza tego typu zniekształcenia. Głośnik wysokotonowy użyty w zestawach Sasha, pochodzący z zestawów MAXX Serii 3, wykorzystuje znaczną cześć materiałów i ideę ich rozmieszczenia, co głośnik stosowany w zestawach Alexandria. Specyficzne materiały w zestawieniu ze sprawdzoną mechaniczną konfiguracją są niezwykle efektywne w kwestii redukcji opóźnionych w czasie odbić, chroniąc w ten sposób pierwotną falę dźwiękową przed niepożądanymi zakłóceniami. Dzięki temu ograniczany jest mierzalny i słyszalny „szum” odbierany przez słuchaczy jako ziarnistość.

Nowy przetwornik niskotonowy
Głośnik niskotonowy modułu Puppy, który zadebiutował w siódmej wersji systemu, został przekonstruowany ze szczególnym uwzględnieniem układu napędowego przetwornika; głośnik znajdujący się w zestawach Sasha charakteryzuje się dwukrotnie większym układem magnetycznym niż przetwornik wykorzystywany w poprzednim module Puppy. Celem było utrzymanie potęgi uderzenia oraz perfekcyjna reprodukcja odcieni dynamiki oryginalnej konstrukcji, przy jednoczesnym zwiększeniu ogólnej szybkości, zwinności i liniowości basu. Nowy przetwornik basowy jest również dużo bardziej dokładny w kwestii oddania niuansów barw instrumentów.

Przekonstruowana zwrotnica
Moduł zwrotnicy części średnio-wysokotonowej poprzednio umieszczony w module WATT został obecnie przeniesiony do izolowanej i wzmocnionej komory znajdującej się z tyłu obudowy modułu niskotonowego. Aby wykorzystać odmienną sygnaturę akustyczną nowego głośnika średniotonowego oraz jego niezwykle wysoką rozdzielczość, wszystkie części zwrotnicy zestawu Sasha zostały przeprojektowane i udoskonalone.

Fragment zwrotnicy odpowiedzialny za pasmo tonów średnich został powtórnie przekonstruowany dla potrzeb nowego przetwornika średniotonowego. Jak często bywa w takich przypadkach, nowe przetworniki: wysokotonowy oraz średniotonowy, odznaczające się wyższą rozdzielczością i niższym poziomem szumu bazowego, pozwoliły Davidowi Wilsonowi oraz jego współpracownikom jeszcze bardziej zagłębić się w zagadnienia konstrukcji zwrotnicy. Wiele zrobiono również w zakresie basu. Celem projektantów było uzyskanie większej liniowości w niskim zakresie częstotliwości. Zmieniono i ulepszono także tę część zwrotnicy odpowiedzialnej za podsystem basowy. Dzięki temu poprawiła się szybkość i czystość średniego podzakresu basu oraz atak najniższych częstotliwości.


Specyfikacja

Wilson Audio Sasha - podłogowy zestaw głośnikowy

Głośniki niskotonowe:2x8" (20.32 cm)
Głośnik średniotonowy:1x7" (17.78 cm)
Głośnik wysokotonowy:1x1" - odwrócona kopułka (2.54 cm)
Skuteczność:91 dB@W@1 metr@1kHz
Impedancja nominalna:4 Ohm, 1.8 Ohm minimum@92 Hz
Pasmo przenoszenia:+/- 3 dB 20 Hz - 22 kHz
Minimalna moc wzmacniacza:20 W/kanał
Wymiary całkowite:
  • Wysokość – 44 cali (111.76 cm)
  • Szerokość – 14 cali (35.56 cm)
  • Głebokość – 21.25 cali (53.91 cm)
Waga:89.36 kg