Wilson Audio Sasha Seria-2 – podłogowy zestaw głośnikowy
W kręgach high-end audio, często zdarza się tak, że nowe projekty kolumn głośnikowych powstają raczej na skutek kapryśnych zachcianek niezdyscyplinowanych projektantów, niż jako przemyślany owoc naukowych badań.
Przeciwnie, niż konkurencja, Dave Wilson zawsze pokładał wiarę w naukę i stanowiła ona dla niego punkt wyjścia, wokół którego tworzył solidną platformę opartą na technologii i doświadczeniach naukowych. Nauka związana z prawidłowym sposobem reprodukcji dźwięku, stanowi dorobek życiowy Dave’a Wilsona.
Konstrukcja WATT/Puppy, prawdopodobnie stanowi najistotniejszy i najbardziej rozpoznawalny przykład odwiecznego dążenia Dave’a do uzyskania dźwięku absolutnego. Miejsce, jakie zajmuje ta kolumna głośnikowa w historii reprodukcji dźwięku, jest od dawna ustalone – jest ona prawdopodobnie najbardziej wpływowym głośnikiem nowej ery. WATT, czyli górna część zestawu, została powołana do życia jako użytkowe narzędzie, wykorzystywane w procesie nagrywania – przenośny monitor, przeznaczony dla sesji nagraniowych, jakie realizował wtedy Dave Wilson. Zdawał on sobie sprawę, że nawet najmniejsze zmiany w umiejscowieniu mikrofonu, mogły skutkować uzyskaniem tylko przeciętnego nagrania, albo nagrania, które tchnęło realizmem, tak przez niego pożądanym. Dave potrzebował małego głośnika, który mógł dokładnie oddać takie różnice. Już na samym początku zdał sobie sprawę, że żaden z dostępnych na rynku głośników, nie będzie adekwatnym produktem do wypełnienia takiego zadania. Wtedy powstała idea głośnika WATT [Wilson Audio Tiny Tot – przyp. tł.]. Głośnik ten bynajmniej nie stanowił pierwszego podejścia Dave’a do kwestii projektowania – korzystał z wiedzy, jaką Dave uzyskał podczas wielu lat badań oraz udanych i mniej udanych eksperymentów. Miał on już przecież na swoim koncie legendarną konstrukcję WAMM – bezprecedensowo ambitny i przełomowy zamach na technologię state-of-the-art.
Wątpiąc w możliwość utrzymania się na rynku dzięki drogiemu mini-monitorowi o ograniczonym paśmie przenoszenia, Dave był niechętny, aby umożliwić zakup WATT dla zwykłych odbiorców. Był to jeden z tych rzadkich przypadków, kiedy czystość designerskiej wizji kompletnie mijała się z cyniczną analizą rynkową. Tylko dzięki sugestii (która w paru przypadkach przerodziła się w nieustępliwość) swoich przyjaciół z branży audio, Dave zdecydował się umożliwić zakup głośnika WATT, ogólnej audiofilskiej publice.
Pomimo sceptycyzmu Davida, popyt na konstrukcję WATT ciągle wzrastał. Zaprojektował on solidny stand, na którym WATT mógł spocząć, zachowując odpowiednią wysokość – tak narodził się ‘Gibraltar’. Później, Dave uświadomił sobie, że ta sama przestrzeń, którą zajmował Gibraltar, mogła zostać wykorzystana do umieszczenia obudowy głośnika niskotonowego i w taki sposób powstał Puppy [Szczeniak].
Zaślubiny WATT z Puppy – czyli konstrukcja nosząca miano WATT/Puppy [na zdjęciu po lewej stronie], zmieniła sposób w jaki społeczeństwo audiofilów postrzegało głośniki high-end. W porównaniu do czteroelementowych ‘behemotów’, które wtedy dominowały w tej kategorii produktów, „miniaturowe” WATT/Puppy, były objawieniem. Znacznie przekraczały one zakres dynamicznej i przestrzennej prezentacji, jakiej nasz mózg oczekiwał, polegając na tym, co widziały oczy. Głośnik WATT/Puppy był w zasadzie prostą konstrukcją – oferował posiadaczom wielkie pokłady muzycznych przyjemności, a nie żądał za wiele w zamian. Nie wymagał połączeń typu bi-amping, ani nawet bi-wiring i unikając niepotrzebnych komplikacji konstrukcji (jakże prostej w swoich założeniach), osiągnął niedościgniony standard „olimpijski”.
Audiofilskie gremium było zauroczone, a WATT/Puppy z dnia na dzień stał się sukcesem. Przez następne dwie dekady, głośnik zdobył miano najlepiej sprzedającego się produktu w historii sprzętu audio, w swojej grupie cenowej.
Ulepszanie Arcydzieła
Po latach osiemdziesiątych nadeszły dziewięćdziesiąte. Dave zainteresował swój formujący się team, tematyką rozwoju nowych generacji materiałów z których mogą być tworzone obudowy głośnikowe. Lakiery samochodowe o głębokim nasyceniu kolorów, zastąpiły drewniane wykończenia paneli bocznych. System kolców podstawkowych umożliwił regulację wyrównania czasowego przetworników dla różnych odległości odsłuchowych. Postęp w budowie przetworników i zwrotnic, a także nowe technologie konstrukcyjne sprawiły, że każdy z głośników WATT/Puppy zyskał bardziej muzykalne, dynamiczne i przejrzyste brzmienie. Wraz z pojawieniem się modelu Sasha W/P, Dave ze swoim zespołem ponownie wyobrazili sobie nową platformę, jako zunifikowany system. Dyskretna natura rozdzielnego WATT (który pozostał głośnikiem wolnostojącym, niezależnym od Puppy, z własną dedykowaną zwrotnicą), została zarzucona. Zamiast tego, nowa Sasha została zaprojektowana od początku, jako system zintegrowany, co pozwoliło firmie Wilson zoptymalizować każdy detal, w celu wykonania kolejnego milowego kroku w jakości reprodukcji, jaką mogą zapewnić kolumny w zamkniętej obudowie.
Nowy model Sasha W/P Series-2
Firma Wilson Audio może poszczycić się długą historią związaną z wykorzystaniem technologii zastosowanej w swoich poprzednich projektach. Na wiele sposobów, każdy nowy produkt Wilsona, stanowi najbardziej aktualną wizytówkę przeprowadzonych przez firmę naukowych doświadczeń. W przypadku Sasha Series-2, precyzyjne wyrównanie czasowe przetworników, tak istotne dla ekspresji harmonicznej, dynamiki i muzykalności, osiągnęło bezprecedensowy poziom doskonałości dla głośnika w dwóch obudowach. Wystarczy jeszcze wspomnieć, że wysokotonowy przetwornik Wilson Convergent Synergy Tweeter, który udoskonalił brzmienie Alexandrii XLF, został obecnie zmodyfikowany tak, aby wykorzystać go w dwuelementowej obudowie głośnika Sasha. Sasha, tak jak przedtem WATT/Puppy, pozostaje najlepiej sprzedającym się głośnikiem Wilsona. Kombinacja wysokiej wydajności w połączeniu ze stosunkowo niewielką obudową, była zawsze jego największą zaletą, a obecnie, kwestia wydajności została wyniesiona na zupełnie nowy poziom.
Obudowa modułu niskotonowego
Po zaprojektowaniu pierwszego modułu Puppy, Dave umieścił ekspresję dynamiczną na samej górze listy założeń konstrukcyjnych. Od tego czasu, Wilson Audio inwestowało spore kwoty w badania nad nowymi rodzajami materiałów. Najlepsze badania czerpią korzyść z najlepszych – a także odpowiednich – narzędzi. Wilson zainwestował dużą część swoich oszczędności w badania i rozwój, szczególnie na polu kompozytów i geometrii obudowy głośników. Jednym z najbardziej zaawansowanych urządzeń badawczych Wilsona, jest wibrometr laserowy – urządzenie, które pozwala na wykrycie, analizę i zmniejszenie niewielkich drgań paneli obudowy (rzędu milionowych części cala). Nowa obudowa modułu niskotonowego Sashy, została właśnie zaprojektowana przy użyciu wibrometru laserowego Wilsona. Inżynierowie byli w stanie zredukować prędkość drgań mikro-syntetycznych o 27,5%. Mówiąc prostym językiem, oznacza to redukcję (i tak już unikalnie niskich) rezonansów obudowy o prawie 30%. Obudowa modułu niskotonowego w głośniku Sasha Series-2, stanowi szczyt obecnych możliwości konstrukcyjnych.
Głośnik wysokotonowy Convergent Synergy Tweeter
Magia przetwornika średniotonowego Wilsona w dużej części wynika ze zdolności pokrywania praktycznie całej środkowej części pasma, bez przerwy wynikającej z zastosowania zwrotnicy, włącznie z zakresem zarezerwowanym dla męskich wokali. Wilsonowy ‘środek’ jest nieprzejednany w swojej zwartości harmonicznej i wyjątkowej dynamice. Jednak oznacza to również, że przetwornik ma duże rozmiary, co niesie ograniczenia w prezentacji wyższego zakresu częstotliwości. W poprzednim modelu Sashy, wykorzystywany był tytanowy głośnik wysokotonowy z odwróconą kopułką, który okazał się doskonałym partnerem dla przetwornika średniotonowego Wilsona. Na przestrzeni dziesięciu lat rozwoju konstrukcja została tak zmodyfikowana, że osiągnięto wybitne rezultaty w kwestiach niskiego poziomu zniekształceń, reprodukcji mikro i makrodynamiki, a także ekspresji harmonicznej. Przetwornik mógł zejść do poziomu jednego kiloherca, przy minimalnych zniekształceniach i wysokiej zdolności przekazywania mocy. Przed czterema laty, zespół konstruktorski prowadzony przez Dave’a, rozpoczął nowe badania nad ulepszoną wersją przetwornika wysokotonowego, które zwieńczone zostały konstrukcją własną Wilsona, nazwaną Convergent Synergy Tweeter. Nowy przetwornik początkowo zastosowano w Alexandrii XLF. W przypadku tego głośnika wysokotonowego, firma zrezygnowała z zastosowania egzotycznych materiałów konstrukcyjnych, na korzyść nowej kopułki jedwabnej, która w większym zakresie spełnia muzyczne założenia konstrukcyjne Wilson Audio oraz, co być może jest najważniejsze, stanowi doskonałego partnera dla zastosowanego przetwornika średniotonowego. Przetwornik wysokotonowy Convergent Synergy Tweeter obecnie debiutuje w kolumnie Sasha. W tej wersji przetwornika zastosowano unikalną komorę fali wstecznej, specjalnie zaprojektowaną dla platformy Sasha Series-2.
Obudowa modułu średnio/wysokotonowego
Oś nowego przetwornika wysokotonowego wymusza nieco inną geometrię ustawienia, niż miało to miejsce w przypadku tytanowego głośnika, stosowanego poprzednim modelu. Dwu płaszczyznowa konstrukcja wyższej części obudowy kolumny Sasha Series-2, osobno optymalizuje kąty nachylenia modułu średnio i wysokotonowego. Część, w której umieszczono przetwornik wysokotonowy, jest obecnie wykonywana z materiału X, najnowszej generacji, tak jak w głośniku Alexia. Moduł przetwornika średniotonowego, nadal wykonuje się z materiału S. Materiał S opracowano specjalnie do wykorzystania w obudowach przetworników średniotonowych i stanowi on doskonałe połączenie piękna średnich tonów, z niskimi zniekształceniami. W zestawieniu z materiałem X, materiał S redukuje w mierzalny i słyszalny sposób szumy i podkolorowania zakresu średniotonowego. Solidność konstrukcji oraz kontrola rezonansów zostały ulepszone dzięki nowej konstrukcji usztywnień i zmianie rozmieszczenia dwóch rodzajów kompozytów. W kolumnach Sasha Series-2 zastosowano także rozdzielne osłony głośników wysoko i średniotonowego, które zostały zaprojektowane w taki sposób, aby zmniejszyć wnoszone przez nie dyfrakcje.
Zwiększona dokładność prezentacji domeny czasowej
W poprzednim modelu Sashy, zgodność opóźnienia czasowego przetworników, realizowana była poprzez zastosowanie różnej długości kolców podstawkowych. W przypadku modelu Series-2, wykorzystano podobny, jak w przypadku Alexii, blok wyrównawczy z ponad dwudziestoma nastawami korekcji. To udoskonalenie radykalnie poprawia dokładne wyrównanie przetworników Sashy w domenie czasowej. Regulowana propagacja przetworników, których precyzja jest całkowicie unikalna dla głośników Wilsona, skutkuje większą dokładnością transjentów, przestrzennością przekazu i jego muzykalnością. Dokładne położenie wyższego modułu będzie zależeć od specyficznej geometrii każdego pomieszczenia, jak również od miejsca, w którym znajduje się słuchacz. Kwestie ustawień zostały dokładnie opisane w dołączonej instrukcji obsługi.
Zwrotnica
Wszystkie wartości poszczególnych komponentów zwrotnicy głośnikowej zostały precyzyjnie dostrojone i zoptymalizowane pod kątem nowego projektu,, a także uwzględniają zastosowanie nowego przetwornika wysokotonowego.