Wilson Audio Sabrina – podłogowy zestaw głośnikowy
Inspiracja dla Sabriny wywodzi się z dwóch odległych i pozornie różniących się od siebie źródeł: wcześniejszej konstrukcji WATT/Puppy i topowego głośnika Wilson Audio – Alexandria XLF. WATT/Puppy był rezultatem wiary Davida Wilsona w to, że dobrze zaprojektowany, kompaktowy głośnik mógł przewyższyć działaniem znacznie większe systemy klasy state-of the-art, w czasach sobie współczesnych.
Sabrina ma niemal takie same wymiary, jak jej prekursor z lat 80-tych. Alexandria XLF, z drugiej strony, reprezentuje aktualne ukoronowanie ponad 30-letniej pogoni Wilson Audio za rozwiązaniem, które pozwoliłoby przerzucić most ponad przepaścią dzielącą muzykę graną na żywo i jej reprodukcją, kreowaną przez urządzenia elektroniczne. Rozwiązania zastosowane w Alexandrii pozwalają na najbardziej precyzyjne na świecie wyrównanie czasowe przetworników, a w jej projekcie wykorzystano przetworniki własnej konstrukcji oraz moduły obudowy, wykonane z opracowanych przez firmę Wilson Audio materiałów, dzięki którym rezonanse i podkolorowania dźwięku redukowane są do niewykrywalnych przez ludzki słuch poziomów.
Celem, jaki przyświecał inżynierom podczas pracy nad Sabriną, było wydobycie istoty wiedzy i doświadczenia zawartego w projekcie Alexandrii. Dzięki temu można było stworzyć głośnik, który podobnie jak pierwszy WATT/Puppy, będzie mógł stanąć obok znacznie większych systemów i zaoferować taki poziom dynamicznego kontrastu oraz harmonicznej ekspresji, jaki charakteryzuje wszystkie konstrukcje Wilson Audio.
Nowa Architektura i Sprawdzone Materiały
Kiedy rozpoczynamy dyskusję na temat projektu architektury zestawu głośnikowego, filozofia Wilsona okazuje wywodzić się z idei, która mówi że zewnętrzna forma głośnika nierozerwalnie łączy się z jego funkcją. Unikalne aspekty właściwego opóźnienia propagacji dźwięku, modułowa konstrukcja oraz dbałość o jak najniższe rezonanse obudowy, wymusiły na przestrzeni dekad, specyficzny wygląd zestawów głośnikowych Wilsona. Jednak w tej wzajemnej interakcji pomiędzy technicznymi, a estetycznymi ideałami, zawarte jest swoiste piękno. Obudowa Sabriny jest montowana ręcznie, klejona przy pomocy odpowiednich środków, ręcznie piaskowana, żelowana, pokrywana wieloma warstwami lakieru samochodowego, kontrolowana pod kątem jakości, a następnie polerowana, w celu uzyskania takiego samego standardu, jaki charakteryzuje wszystkie pozostałe głośniki Wilsona. Część przednia i spodnie panele wykonane są z firmowego kompozytu oznaczonego literą „X”.
Kiedy cały układ przetworników głośnika zostanie wyrównany czasowo – tak, aby natarcie transjentów z każdego przetwornika docierało do uszu słuchacza w tym samym czasie, osiągamy gruntowną poprawę dynamiki, detali harmonicznych, przejrzystości, a także wszystkich innych istotnych parametrów jakości dźwięku.
Mówiąc prosto, wszystkie czynniki charakteryzujące to, co mózg odbiera jako „rzeczywiste” w muzycznej reprodukcji, są wzięte pod uwagę. Regulowane moduły przetworników w większych konstrukcjach Wilsona, są stosowane w celu zapewnienia jak najlepszej kontroli wyrównania czasowego, w wielu różnych otoczeniach odsłuchowych. Niemniej, w pojedynczej obudowie głośnika, takiej jak w przypadku Sabriny, koncepcja wyrównania czasowego wciąż ma istotne znaczenie. Zestaw przetworników w Sabrinie został zoptymalizowany czasowo pod kątem typowego pomieszczenia odsłuchowego (stąd bierze się nachylenie frontowej części głośnika).
Zwrotnica
Każda ze zwrotnic Sabriny stanowi osobne dzieło sztuki. Każda tworzona jest indywidualnie i dopasowywana do parametrów zwrotnicy wzorcowej. Tolerancje rozbieżności w Wilson Audio mieszczą się w bardzo rygorystycznym zakresie +/- 0,2% – znacznie bardziej wymagającym, niż są w stanie osiągnąć najlepsze pojedyncze komponenty. Podczas gdy inni wytwórcy sprzętu high-end akceptują brak precyzji jako fakt dokonany i tworzą zwrotnice o dokładności cynowego żołnierzyka, Wilson Audio wierzy, że każdy z posiadaczy produktów oznaczonych ich firmowym logo, powinien usłyszeć dokładnie to, co Dave i jego inżynierowie słyszeli, kiedy zatwierdzali ostateczną wersję prototypu.
Podczas projektowania zwrotnicy dla głośnika Sabrina, podjęto odpowiednie środki w celu redukcji zniekształceń oraz towarzyszących im zgubnych efektów dźwiękowych. Czynniki takie, jak jakość basu i kontrast dynamiczny, które spełnią bądź nawet przewyższą standardy Wilsona, stanowiły główne założenie projektu, a zadanie było tym trudniejsze, że Sabrina posiada stosunkowo niewielkie rozmiary obudowy. Wielokrotnie poprawiano topologię zwrotnicy i dokonywano przemyślanych wyborów w kwestii komponentów, aby sprostać temu wyzwaniu. Inżynierowie w Wilson Audio wykorzystują firmowe oprogramowanie projektujące w celu identyfikacji zmiennych czasowych charakterystycznych dla pracy zwrotnicy, które inni projektanci zwyczajnie ignorują. Przeprowadzane następnie odsłuchy oraz pedantyczne udoskonalenia komponentów, stanowią empiryczną weryfikację wiarygodności każdego z wyborów projektowych. Skala, w jakiej oceniamy wielkość sukcesu Wlison Audio nie jest mierzona wyłącznie analizą techniczną, ale jest również oparta na metodycznych porównaniach z muzyką wykonywaną na żywo.
Obniżenie poziomu szumów i zniekształceń w Sabrinie, pozwoliło ekipie projektowej na „głębsze” wsłuchanie się w brzmienie głośnika. Problemy i niepożądane dźwiękowe artefakty, w innym przypadku przesłonięte, były łatwe do wychwycenia, co pozwoliło na dokładniejsze określenie ich istoty i w efekcie – usunięcie. Idąca za tym redukcja zniekształceń domeny czasowej, zmniejsza niepożądaną ziarnistość dźwięku i poprawia odpowiedź impulsową – która stanowi główną zaletę Sabriny. Znakomita jakość basu w Sabrinie, inteligentna kombinacja szybkości i mocy, stanowi wynik innowacyjnej pracy inżynierów, włożonej w dolnoprzepustową część zwrotnicy głośnika. Szybkość transjentów średniego zakresu tonalnego, piękno brzmienia, przejrzystość, odpowiedni rozkład przestrzenny, żwawość basu i ekspresja dynamiczna oraz – co najważniejsze – znakomite kreowanie rzeczywistości wydarzenia muzycznego, wszystkie nieodłączne zalety głośników Wilsona, są obecne w Sabrinie w pełnym wymiarze.
Przetworniki
Wiele już zostało napisane i powiedziane na temat opracowanego przez Wilsona przetwornika wysokotonowego Convergent Synergy Tweeter. Celem projektu tego głośnika było zapewnienie idealnego balansu pomiędzy gładkością wyższego zakresu pasma, charakterystyczną dla przetworników wykorzystujących tak zwane „egzotyczne materiały”, a rozciągnięciem niższych częstotliwości i zdolnością przekazywania mocy, które pozwoliłyby na niezauważalne dopasowanie się dźwięku, do dużych przetworników średniotonowych Wilsona. W wielu kręgach producentów sprzętu audio, ten aspekt pozostaje niedoścignionym szczytem doskonałości reprodukcji wysokich tonów. Convergent Synergy stanowi produkt nie kończącego się procesu innowacyjnego Wilsona i w uproszczonej formie, stanowił podstawę konstrukcyjną dla głośnika wysokotonowego Sabriny. W projekcie Sabriny wykorzystano również sprawny i dynamiczny przetwornik średniotonowy o średnicy 5.75 cala. Średni zakres tonalny w Sabrinie rozciąga się aż do niższego zakresu wysokich częstotliwości (przetwornik zachowuje liniowość powyżej 3.5kHz). Aby jak najlepiej wykorzystać muzykalność i możliwości przetwornika średniotonowego w tym zakresie pasma, głośnik wysokotonowy został odcięty na wyższym poziomie, niż w innych konstrukcjach Wilsona. Wyższe odcięcie zwrotnicy skutkuje jeszcze lepszą zdolnością przekazywania mocy przez ten wyrazisty, ale niezwykle muzycznie ekspresyjny przetwornik wysokotonowy.
Głośnik niskotonowy o średnicy 8 cali, wykorzystany w konstrukcji Sabriny, po raz pierwszy był zastosowany w kolumnach Alexia. Głośnik przeszedł modyfikację, aby można było zamontować go w mniejszej, pojedynczej obudowie. Komplet przetworników Sabriny reprezentuje technologię „zapożyczoną” z wyższych modeli, w najlepszym znaczeniu tego słowa, a jednocześnie symbolizuje zaangażowanie osobiste całego zespołu, w stworzenie głośnika, który w pełni zasłużenie będzie mógł szczycić się przynależnością do rodziny Wilson Audio.