Brinkmann Marconi Mk2 – przedwzmacniacz
W branży, która zmienia ofertę niemalże co sezon, przedwzmacniacz liniowy MARCONI produkowany przez ponad 15 lat stał się ponadczasowym high-endowym klasykiem. Czas się go nie imał. Przedwzmacniacz MARCONI Mk II, zaprojektowany by wyznaczyć nowy standard jakości brzmienia.
Łatwo nie zwrócić uwagi na obecność przedwzmacniacza liniowego w systemie audio. Ale jego trzy główne zadania – wybór źródła, kontrola głośności i umiejętność przesyłania sygnału niezależnie od generowanego przez przewody i końcówkę mocy obciążenia – mają zasadnicze znaczenie dla jakości uzyskanego brzmienia. Stworzenie układu, który realizuje te zadania bez utraty integralności sygnału audio, jest jednym z najtrudniejszych wyzwań w zakresie projektowania elektroniki.
Można się spodziewać, że podczas prac nad stworzeniem MARCONI, Brinkmann nie akceptował żadnych kompromisów. Na przykład, układ regulacji głośności jest czysto elektroniczny i działa na dwóch poziomach. Poziom pierwszy – ‘Trim’– pozwala indywidualnie ustawić wspólny poziom głośności dla każdego z sześciu wejść. Eliminuje to nieprzyjemne skoki głośności przy zmianie źródła sygnału. Drugi poziom – ‘Master’ – reguluje głośność za pomocą napędzanego silnikiem elektrycznym pontencjometru, który może być sterowany za pomocą pilota lub z przedniego panelu. Sygnał z potencjometru kontroluje cyfrowo drabinki rezystorowe zmieniające głośność pasywnie w precyzyjnych krokach 0,5dB.
Całkowitą odporność na szum zapewnia jedynie obróbka sygnału w układzie zbalansowanym. Wymaga to zastosowania w przedwzmacniaczu stereofonicznym czterech kompletnych wzmacniaczy: w każdym kanale potrzebne są dwa, bowiem obróbce poddany jest tak sygnał zgodny z fazą, jak i odwrócony. Ponieważ artefakty niemuzyczne [czyli po prostu szum] wpływają tak samo na obie połówki sygnału [zgodną w fazie i odwróconą], można je wyeliminować na wejściu do wzmacniacza, ponieważ sygnały zgodne i odwrócone kasują się. Możliwość eliminacji szumu, naszym zdaniem, całkowicie usprawiedliwia konieczność budowy skomplikowanych układów składających się z podwójnej ilości części.
W stopniu inwertera zastosowano lampy, ponieważ reagują one na zmiany napięcia z praktycznie zerowym opóźnieniem. Odwrócony sygnał jest więc dokładnym lustrzanym odbiciem swojego zgodnego z fazą bliźniaka, co ma zasadnicze znaczenie dla eliminacji szumu. Lampy są otoczone dwoma przeskalowanymi radiatorami zapewniającymi odpowiednią temperaturę ich pracy a przez to długi czas życia. Pilot zdalnego sterowania pozwala na zmianę wejścia, regulację głośności [w tym i wyciszenie] oraz zmianę fazy absolutnej. Czytelny wyświetlacz na przednim panelu informuje o wybranym wejściu, ustawionej głośności i statusie fazy.
Od czasu stworzenia oryginalnego przedwzmacniacza MARCONI, Brinkmann Audio zgromadził wiele nowych doświadczeń w zakresie budowy układów hybrydowych wykorzystujących tranzystory bipolarne i lampy NOS firmy Telefunken. Aktualny szczyt możliwości firmy prezentują nasze najnowsze konstrukcje: przedwzmacniacz gramofonowy EDISON Mk II oraz przetwornik cyfrowo-analogowy NYQUIST Mk II. Te najnowsze rozwiązania zastosowano również w MARCONI Mk II. Układ stosowany jako wyjściowy w EDISON i NYQUIST, zaadaptowano do stosowania jako układ wejściowy w MARCONI Mk II. Tradycyjne zalety brzmienia MARCONI są teraz dodatkowo wspierane przez niższy szum, bardziej detaliczną trójwymiarową prezentację, większą czystość, poprawę trwałości lamp i lepszą synergię z miękko brzmiącymi systemami. Układ MARCONI Mk II zajmuje teraz dwie duże płytki wewnątrz obudowy. Dla jego stworzenia Helmut Brinkmann poświęcił setki godzin na precyzyjne strojenie. Efektem jest urządzenie, które przekazuje muzykę z większym realizmem i które – zgodnie z najlepszymi tradycjami firmy Brinkmann Audio – pozwala na bliższe połączenie użytkownika z systemem.