Home
Szukaj    
OK
Załóż konto  /  Zaloguj się

Usłysz niesłyszalne. Wznieś się ponad.
Witamy w klubie koneserów dźwięku.
Produkt
Producent  Accustic Arts
Model  Accustic Arts TUBE-DAC II MK2

Accustic Arts TUBE DAC II Mk2 - Referencyjny przetwornik cyfrowo-analogowy z lampowym stopniem wyjściowym.

Założenia konstrukcyjne TUBE DAC II Mk 2
Accustic Arts TUBE DAC II Mk2 jest wyjątkowym, bardzo precyzyjnym przetwornikiem cyfrowo analogowym opartym o koncepcję lampowej hybrydy.
Koncepcja ta pozwala połączyć zalety technologii tranzystorowej z zaletami lamp elektronowych przy jednoczesnym wyeliminowaniu wad, z którymi tradycyjnie kojarzy się lampy.
Aby w pełni wykorzystać możliwości, jakie daje połączenie tranzystorów i lamp, musieliśmy zaprojektować skomplikowany układ obróbki sygnału cyfrowego. Tylko dzięki niemu osiągnęliśmy tak wyjątkową precyzję i muzykalność naszego hybrydowego przetwornika.

Accustic Arts TUBE DAC II Mk2 to nasz referencyjny przetwornik cyfrowo-analogowy. Jest on przeznaczony dla miłośników muzyki, którzy cenią sobie precyzję źródeł cyfrowych, ale nie chcą zrezygnować z brzmienia oferowanego przez najlepsze analogowe gramofony. Accustic Arts TUBE DAC II Mk2 jest więc doskonałym rozwiązaniem dla prawdziwego audiofila, dla którego liczy się przede wszystkim precyzja, dokładność i muzykalność.

Najlepiej jeśli Accustic Arts TUBE DAC II Mk2 współpracuje z transportem CD najwyższej jakości. Takim, jak na przykład ACCUSTIC ARTS® DRIVE II.


Obróbka sygnału cyfrowego w Accustic Arts TUBE DAC II Mk2.
Kiedy projektowaliśmy nasz przetwornik, położyliśmy nacisk na kwestie najwyższej precyzji w zakresie obróbki sygnału cyfrowego. Drobiazgowe przemyślenie najdrobniejszych nawet detali jego budowy pozwoliło nam opracować metodę konwersji znacznie lepszą od popularnych dziś schematów upsamplingu. Więcej na ten temat – w następnej części.

Obróbka sygnału cyfrowego:
Sygnał cyfrowy trafiający do naszego przetwornika [z płyty CD, komputera stacjonarnego lub laptopa] przechodzi przez wyjątkowo precyzyjny odbiornik, który kieruje go do opracowanego przez nas, skomplikowanego, 32-bitowego mikrokomputera.
Mikrokomputer ten jest sercem cyfrowej sekcji Accustic Arts TUBE DAC II Mk2. Oprócz precyzyjnego zegara [opartego o oscylator kwarcowy] składa się on z 32-bitowego filtra cyfrowego oraz 26 [!] pracujących w trybie równoległym procesorów [tzw. procesory zwielokrotniające]. W efekcie procesory te zamieniają wchodzący sygnał w dwa 32-bitowe strumienie danych: jeden dla lewego i jeden dla prawego kanału.
Wszystkie dalsze operacje w domenie cyfrowej zachodzą więc z rzeczywistą 32-bitową rozdzielczością, zamiast tradycyjnego standardu 16- lub 24-bitowego. Następnym etapem jest konwersja otrzymanego 32-bitowego sygnału cyfrowego do postaci analogowej. Zachodzi ona w dwóch niezależnych układach D/A, odrębnych dla każdego kanału. Otrzymany sygnał analogowy jest więc zupełnie wolny od szkodliwych interferencji między kanałami i osiąga najwyższą precyzję.
Analogowy sygnał przechodzi następnie – osobno prawy i lewy kanał – przez skomplikowany układ filtrów i hybrydowy stopień końcowy [tranzystor/lampa] i opuszcza przetwornik Accustic Arts TUBE DAC II Mk2 przez zbalansowane wyjście XLR lub wyjście RCA.

Obróbka sygnału cyfrowego w detalach
Popularne upsamplujące konwertery cyfrowo-analogowe docierający do nich sygnał cyfrowy, na przykład z płyty CD [częstotliwość próbkowania 44,1kHz], skanują z wyższą częstotliwością [np. 192kHz]. Odstępy między poszczególnymi skanami sygnału rzeczywiście stają się wtedy bardzo krótkie, co zwiększa dokładność późniejszej konwersji. Tyle, że z samej zasady upsampling prowadzi do zwiększenia poziomu szumu wraz ze wzrostem częstotliwości próbkowania. Szumu, który trzeba potem usunąć za pomocą odpowiedniego filtrowania. Stosowane filtry mogą z kolei niekorzystnie zmieniać sygnał muzyczny.
Accustic Arts TUBE DAC II Mk2 korzysta z 32-bitowego mikrokomputera, który również odczytuje sygnał w niestandardowy sposób. Nasza metoda jest jednak bardziej skomplikowana od zwykłego upsamplingu i daje lepsze rezultaty.
Na czym polega nasza metoda? Otrzymany sygnał cyfrowy, o długości słowa do 24 bitów, najpierw poddawany jest 8-krotnemu oversamplingowi. Następnym krokiem – kluczowym – jest równoległe [czyli idealnie równoczasowe] skanowanie przez układ 26 procesorów. Otrzymane dzięki temu 26 pojedyncze wartości są przetwarzane na absolutnie precyzyjny sygnał cyfrowy o rzeczywistej rozdzielczości 32 bity [w oparciu o tzw. metodę wartości średniej wynikającą z twierdzenia Lagrange’a].
Dokładność osiągnięta w ten sposób jest znacząco większa od efektów normalnego upsamplingu. W dodatku - podczas odczytu nie powstaje szum wysokiej częstotliwości. Nie musimy więc stosować żadnych filtrów, żeby go usunąć. Prowadzi to do lepszego odwzorowania wysokich częstotliwości – filtry interferują bowiem z sygnałem muzycznym w tym zakresie pasma.
Ale to nie wszystko! Zintegrowany z mikrokomputerem 32-bitowy filtr wpływa na sygnał prawego i lewego kanału absolutnie równoczasowo. Jest to możliwe ponieważ nasz system obróbki sygnału tworzy dwa niezależne strumienie danych a nie jeden, jak w zwykłych przetwornikach.
[Dla porównania: kiedy stosuje się jeden strumień danych, zawsze istnieją niewielkie przesunięcia czasowe między prawym a lewym kanałem, co prowadzi do powstawania nienaturalnych zjawisk akustycznych.]
Konwersja sygnału cyfrowego w analogowy, która zachodzi w następnym etapie, jest odrębna dla obu kanałów i, jak wspomnieliśmy, kompletnie równoczasowa. Aby w pełni wykorzystać zalety naszego projektu, korzystamy z dwóch niezależnych chipów: po jednym dla prawego i lewego kanału.


Obróbka sygnału analogowego: koncepcja lampowej hybrydy
Oprócz wyjątkowo skomplikowanej technologii konwersji sygnału cyfrowego, nasz przetwornik wyróżnia także sposób obróbki sygnały analogowego oparty o koncepcję lampowej hybrydy. Jej założenia polegają, w skrócie, na wykorzystaniu lamp elektronowych jedynie tam, gdzie jest to uzasadnione z punktu widzenia technicznego i sonicznego. Czyli w drugim analogowym stopniu filtrującym, który nazywamy ‘Filtrem GIC’.

Dzięki zastosowaniu lamp, zaletami tego filtra są:
- bardzo duża impedancja
- bardzo szerokie pasmo przenoszenia
- wyjątkowo niski poziom zniekształceń i ich „naturalnie brzmiący” charakter
- „analogowy” a jednocześnie bardzo precyzyjny dźwięk

Stosujemy jedynie testowane i ręcznie dobierane podwójne triody. Przed instalacją każda z nich przechodzi proces laboratoryjnej oceny trwający więcej niż 100 godzin. Po złożeniu każdy przetwornik jest ponownie testowany w oparciu o nasz system Audio Precision ®.
Projektując Accustic Arts TUBE DAC II Mk2 zwracaliśmy również uwagę na wygodę jego obsługi. Prąd podkładu każdej z lamp jest ustawiany automatycznie i nie wymaga ręcznej ingerencji nawet po wymianie zestawu wszystkich lamp. To prawdziwe urządzenie generacji ‘plug and play’. W ten sposób udało nam się wyeliminować wszystkie niedogodności kojarzone z techniką lampową.
Proces dopasowania impedancji zachodzi w uznanych na świecie wzmacniaczach operacyjnych Burr Brown® OPA627. Każdy przetwornik Accustic Arts TUBE DAC II Mk2 korzysta z dziesięciu tych wyjątkowych chipów.
Sygnał analogowy możne opuszczać nasz przetwornik zarówno przez wyjścia RCA, jak i zbalansowane XLR. Za symetryzację sygnału również odpowiadają układy OPA267.


Accustic Arts TUBE DAC II Mk2 – Najważniejsze cechy

Audiofilski przetwornik cyfrowo-analogowy oparty o koncepcję lampowej hybrydy.

Wyjątkowa technologia 2x32bit/192kHz z jednoczesną obróbką sygnału osobno dla prawego i lewego kanału.

7 wejść cyfrowych:
- 3 wejścia [2 x COAX, 1 x TOSLINK] optymalizowane dla sygnału do 192kHz
- 1 wejście USB optymalizowane dla sygnału do 96kHz
- 3 wejścia [XLR, COAX, BNC] optymalizowane dla niższych częstotliwości – do 48kHz

Skomplikowany proces obróbki sygnału cyfrowego oparty o wyjątkowy 32-bitowy mikrokomputer, w którego skład wchodzą:
- precyzyjny oscylator kwarcowy
- 32-bitowy filtr cyfrowy [z technologią de-emfazy]
- 26 równoległych procesorów zwielokratniających

Zalety technologii lampowej hybrydy:
- wysoka impedancja
- szerokie pasmo przenoszenia
- niewielki poziom dystorsji o naturalnym dźwiękowo spektrum
- ‘analogowy’ dźwięk o dużej precyzji

Łatwa wymiana lamp bez konieczności ręcznego ustawiania parametrów ich pracy [plug and play].

Pracujący w klasie A stopień wyjściowy oparty o profesjonalne rozwiązania studyjne.

Wszystkie komponenty składowe wyjątkowej jakości [np. 10 wzmacniaczy Burr Brown® OPA267] przechodzą dodatkowo proces ręcznej selekcji.

Dwa przełączniki obrotowe z pozłacanymi stykami.

Dwa duże, izolowane magnetycznie i mechanicznie transformatory toroidalne najwyższej jakości wyprodukowane w Niemczech zapewniają odpowiednie zasilanie.

Układ magazynowania energii pojemności 84000μF.

Stabilna i odporna na powstawanie rezonansów obudowa wykonana z aluminiowych płyt.

Przetwornik Accustic Arts TUBE DAC II Mk2 jest ręcznie produkowany w Niemczech.

Cena
32.000 PLN (+1.000 opcja USB 192)
Cechy charakterysytczne
  • wejście cyfrowe AES/EBU
  • wejście cyfrowe optyczne
  • wejście cyfrowe SPDIF RCA
  • wejście cyfrowe SPDIF BNC
  • wejście cyfrowe USB
  • wyjście analogowe RCA
  • wyjście analogowe XLR
ZDJĘCIA
 
PLIKI DO POBRANIA
 TUBE DAC II MK2 Product Sheet
 TUBE DAC II MK2 Diagram
 
RECENZJE
 HiFi i Muzyka (PL)
 HiFi Choice (PL)
 HighFidelity.pl by Marek Dyba
 HiFi World by David Price
 HiFi Choice by Richard Block
 HiFi Choice Collection 2008
 Image HiFi by Dirk Sommer
 
NAGRODY
 HiFi Choice Editor's Choice Award

 
 AreaDVD Masterpiece Award