Home
Szukaj    
OK
Załóż konto  /  Zaloguj się

Usłysz niesłyszalne. Wznieś się ponad.
Witamy w klubie koneserów dźwięku.
Produkt
Producent  Accustic Arts
Model  Accustic Arts TUBE-DAC II MK2

Accustic Arts TUBE DAC II Mk2 - Referencyjny przetwornik cyfrowo-analogowy z lampowym stopniem wyjściowym.

Założenia konstrukcyjne TUBE DAC II Mk 2
Accustic Arts TUBE DAC II Mk2 jest wyjątkowym, bardzo precyzyjnym przetwornikiem cyfrowo analogowym opartym o koncepcję lampowej hybrydy.
Koncepcja ta pozwala połączyć zalety technologii tranzystorowej z zaletami lamp elektronowych przy jednoczesnym wyeliminowaniu wad, z którymi tradycyjnie kojarzy się lampy.
Aby w pełni wykorzystać możliwości, jakie daje połączenie tranzystorów i lamp, musieliśmy zaprojektować skomplikowany układ obróbki sygnału cyfrowego. Tylko dzięki niemu osiągnęliśmy tak wyjątkową precyzję i muzykalność naszego hybrydowego przetwornika.

Accustic Arts TUBE DAC II Mk2 to nasz referencyjny przetwornik cyfrowo-analogowy. Jest on przeznaczony dla miłośników muzyki, którzy cenią sobie precyzję źródeł cyfrowych, ale nie chcą zrezygnować z brzmienia oferowanego przez najlepsze analogowe gramofony. Accustic Arts TUBE DAC II Mk2 jest więc doskonałym rozwiązaniem dla prawdziwego audiofila, dla którego liczy się przede wszystkim precyzja, dokładność i muzykalność.

Najlepiej jeśli Accustic Arts TUBE DAC II Mk2 współpracuje z transportem CD najwyższej jakości. Takim, jak na przykład ACCUSTIC ARTS® DRIVE II.


Obróbka sygnału cyfrowego w Accustic Arts TUBE DAC II Mk2.
Kiedy projektowaliśmy nasz przetwornik, położyliśmy nacisk na kwestie najwyższej precyzji w zakresie obróbki sygnału cyfrowego. Drobiazgowe przemyślenie najdrobniejszych nawet detali jego budowy pozwoliło nam opracować metodę konwersji znacznie lepszą od popularnych dziś schematów upsamplingu. Więcej na ten temat – w następnej części.

Obróbka sygnału cyfrowego:
Sygnał cyfrowy trafiający do naszego przetwornika [z płyty CD, komputera stacjonarnego lub laptopa] przechodzi przez wyjątkowo precyzyjny odbiornik, który kieruje go do opracowanego przez nas, skomplikowanego, 32-bitowego mikrokomputera.
Mikrokomputer ten jest sercem cyfrowej sekcji Accustic Arts TUBE DAC II Mk2. Oprócz precyzyjnego zegara [opartego o oscylator kwarcowy] składa się on z 32-bitowego filtra cyfrowego oraz 26 [!] pracujących w trybie równoległym procesorów [tzw. procesory zwielokrotniające]. W efekcie procesory te zamieniają wchodzący sygnał w dwa 32-bitowe strumienie danych: jeden dla lewego i jeden dla prawego kanału.
Wszystkie dalsze operacje w domenie cyfrowej zachodzą więc z rzeczywistą 32-bitową rozdzielczością, zamiast tradycyjnego standardu 16- lub 24-bitowego. Następnym etapem jest konwersja otrzymanego 32-bitowego sygnału cyfrowego do postaci analogowej. Zachodzi ona w dwóch niezależnych układach D/A, odrębnych dla każdego kanału. Otrzymany sygnał analogowy jest więc zupełnie wolny od szkodliwych interferencji między kanałami i osiąga najwyższą precyzję.
Analogowy sygnał przechodzi następnie – osobno prawy i lewy kanał – przez skomplikowany układ filtrów i hybrydowy stopień końcowy [tranzystor/lampa] i opuszcza przetwornik Accustic Arts TUBE DAC II Mk2 przez zbalansowane wyjście XLR lub wyjście RCA.

Obróbka sygnału cyfrowego w detalach
Popularne upsamplujące konwertery cyfrowo-analogowe docierający do nich sygnał cyfrowy, na przykład z płyty CD [częstotliwość próbkowania 44,1kHz], skanują z wyższą częstotliwością [np. 192kHz]. Odstępy między poszczególnymi skanami sygnału rzeczywiście stają się wtedy bardzo krótkie, co zwiększa dokładność późniejszej konwersji. Tyle, że z samej zasady upsampling prowadzi do zwiększenia poziomu szumu wraz ze wzrostem częstotliwości próbkowania. Szumu, który trzeba potem usunąć za pomocą odpowiedniego filtrowania. Stosowane filtry mogą z kolei niekorzystnie zmieniać sygnał muzyczny.
Accustic Arts TUBE DAC II Mk2 korzysta z 32-bitowego mikrokomputera, który również odczytuje sygnał w niestandardowy sposób. Nasza metoda jest jednak bardziej skomplikowana od zwykłego upsamplingu i daje lepsze rezultaty.
Na czym polega nasza metoda? Otrzymany sygnał cyfrowy, o długości słowa do 24 bitów, najpierw poddawany jest 8-krotnemu oversamplingowi. Następnym krokiem – kluczowym – jest równoległe [czyli idealnie równoczasowe] skanowanie przez układ 26 procesorów. Otrzymane dzięki temu 26 pojedyncze wartości są przetwarzane na absolutnie precyzyjny sygnał cyfrowy o rzeczywistej rozdzielczości 32 bity [w oparciu o tzw. metodę wartości średniej wynikającą z twierdzenia Lagrange’a].
Dokładność osiągnięta w ten sposób jest znacząco większa od efektów normalnego upsamplingu. W dodatku - podczas odczytu nie powstaje szum wysokiej częstotliwości. Nie musimy więc stosować żadnych filtrów, żeby go usunąć. Prowadzi to do lepszego odwzorowania wysokich częstotliwości – filtry interferują bowiem z sygnałem muzycznym w tym zakresie pasma.
Ale to nie wszystko! Zintegrowany z mikrokomputerem 32-bitowy filtr wpływa na sygnał prawego i lewego kanału absolutnie równoczasowo. Jest to możliwe ponieważ nasz system obróbki sygnału tworzy dwa niezależne strumienie danych a nie jeden, jak w zwykłych przetwornikach.
[Dla porównania: kiedy stosuje się jeden strumień danych, zawsze istnieją niewielkie przesunięcia czasowe między prawym a lewym kanałem, co prowadzi do powstawania nienaturalnych zjawisk akustycznych.]
Konwersja sygnału cyfrowego w analogowy, która zachodzi w następnym etapie, jest odrębna dla obu kanałów i, jak wspomnieliśmy, kompletnie równoczasowa. Aby w pełni wykorzystać zalety naszego projektu, korzystamy z dwóch niezależnych chipów: po jednym dla prawego i lewego kanału.


Obróbka sygnału analogowego: koncepcja lampowej hybrydy
Oprócz wyjątkowo skomplikowanej technologii konwersji sygnału cyfrowego, nasz przetwornik wyróżnia także sposób obróbki sygnały analogowego oparty o koncepcję lampowej hybrydy. Jej założenia polegają, w skrócie, na wykorzystaniu lamp elektronowych jedynie tam, gdzie jest to uzasadnione z punktu widzenia technicznego i sonicznego. Czyli w drugim analogowym stopniu filtrującym, który nazywamy ‘Filtrem GIC’.

Dzięki zastosowaniu lamp, zaletami tego filtra są:
- bardzo duża impedancja
- bardzo szerokie pasmo przenoszenia
- wyjątkowo niski poziom zniekształceń i ich „naturalnie brzmiący” charakter
- „analogowy” a jednocześnie bardzo precyzyjny dźwięk

Stosujemy jedynie testowane i ręcznie dobierane podwójne triody. Przed instalacją każda z nich przechodzi proces laboratoryjnej oceny trwający więcej niż 100 godzin. Po złożeniu każdy przetwornik jest ponownie testowany w oparciu o nasz system Audio Precision ®.
Projektując Accustic Arts TUBE DAC II Mk2 zwracaliśmy również uwagę na wygodę jego obsługi. Prąd podkładu każdej z lamp jest ustawiany automatycznie i nie wymaga ręcznej ingerencji nawet po wymianie zestawu wszystkich lamp. To prawdziwe urządzenie generacji ‘plug and play’. W ten sposób udało nam się wyeliminować wszystkie niedogodności kojarzone z techniką lampową.
Proces dopasowania impedancji zachodzi w uznanych na świecie wzmacniaczach operacyjnych Burr Brown® OPA627. Każdy przetwornik Accustic Arts TUBE DAC II Mk2 korzysta z dziesięciu tych wyjątkowych chipów.
Sygnał analogowy możne opuszczać nasz przetwornik zarówno przez wyjścia RCA, jak i zbalansowane XLR. Za symetryzację sygnału również odpowiadają układy OPA267.


Accustic Arts TUBE DAC II Mk2 – Najważniejsze cechy

Audiofilski przetwornik cyfrowo-analogowy oparty o koncepcję lampowej hybrydy.

Wyjątkowa technologia 2x32bit/192kHz z jednoczesną obróbką sygnału osobno dla prawego i lewego kanału.

7 wejść cyfrowych:
- 3 wejścia [2 x COAX, 1 x TOSLINK] optymalizowane dla sygnału do 192kHz
- 1 wejście USB optymalizowane dla sygnału do 96kHz
- 3 wejścia [XLR, COAX, BNC] optymalizowane dla niższych częstotliwości – do 48kHz

Skomplikowany proces obróbki sygnału cyfrowego oparty o wyjątkowy 32-bitowy mikrokomputer, w którego skład wchodzą:
- precyzyjny oscylator kwarcowy
- 32-bitowy filtr cyfrowy [z technologią de-emfazy]
- 26 równoległych procesorów zwielokratniających

Zalety technologii lampowej hybrydy:
- wysoka impedancja
- szerokie pasmo przenoszenia
- niewielki poziom dystorsji o naturalnym dźwiękowo spektrum
- ‘analogowy’ dźwięk o dużej precyzji

Łatwa wymiana lamp bez konieczności ręcznego ustawiania parametrów ich pracy [plug and play].

Pracujący w klasie A stopień wyjściowy oparty o profesjonalne rozwiązania studyjne.

Wszystkie komponenty składowe wyjątkowej jakości [np. 10 wzmacniaczy Burr Brown® OPA267] przechodzą dodatkowo proces ręcznej selekcji.

Dwa przełączniki obrotowe z pozłacanymi stykami.

Dwa duże, izolowane magnetycznie i mechanicznie transformatory toroidalne najwyższej jakości wyprodukowane w Niemczech zapewniają odpowiednie zasilanie.

Układ magazynowania energii pojemności 84000μF.

Stabilna i odporna na powstawanie rezonansów obudowa wykonana z aluminiowych płyt.

Przetwornik Accustic Arts TUBE DAC II Mk2 jest ręcznie produkowany w Niemczech.

Cena
34.500 PLN (+1.000 opcja USB 192)
Cechy charakterysytczne
  • wejście cyfrowe AES/EBU
  • wejście cyfrowe optyczne
  • wejście cyfrowe SPDIF RCA
  • wejście cyfrowe SPDIF BNC
  • wejście cyfrowe USB
  • wyjście analogowe RCA
  • wyjście analogowe XLR
ZDJĘCIA
 
PLIKI DO POBRANIA
 TUBE DAC II MK2 Product Sheet
 TUBE DAC II MK2 Diagram
 
RECENZJE
 HiFi i Muzyka (PL)
 HiFi Choice (PL)
 HighFidelity.pl by Marek Dyba
 HiFi World by David Price
 HiFi Choice by Richard Block
 
NAGRODY

 
 AreaDVD Masterpiece Award