Na początku października naszym gościem był Matthias Lück – współwłaściciel firmy Brinkmann oraz twórca koncepcji przetwornika cyfrowo-analogowego Nyquist.

 

Dwa dni spotkań, wspólnego słuchania muzyki i rozmów o sprzęcie – tak pokrótce można opisać wizytę naszego gościa w ramach Dni Otwartych salonów Soundclub. Firma Brinkmann Audio jest niemieckim producentem gramofonów, ramion gramofonowych, wkładek a także lampowej elektroniki. Założyciel – Helmut Brinkmann to człowiek, który znaczącą część swojego życia poświęcił na poszukiwaniach w świecie idealnego audio – czegoś, co można nazwać „doskonałą iluzją“. Niektórzy mówią, że system odtwarzający muzykę w sposób doskonały jest iluzją. Helmut Brinkmann nie ustaje jednak w wysiłkach i próbuje dotrzeć do jej granic. Matthias Lück – współwłaściciel firmy Brinkmann jest także twórcą koncepcji przetwornika cyfrowo-analogowego Nyquist, którego używaliśmy w trakcie październikowych prezentacji. Wszystkich zainteresowanych zapraszamy do lektury recenzji autorstwa Marka Dyby. Cały tekst dostępny jest na łamach 167 numeru magazynu internetowego hifidelity.pl.

 

… Brinkmann to urządzenie z bardzo wysokiej półki i zostało stosownie do tego wycenione. Oferuje znakomite, umownie „analogowe” brzmienie, które zachęca do spędzania z nim każdej wolnej chwili. Daje bowiem ogromną radość z obcowania z muzyką, pokazując ją w niezwykle przekonujący, angażujący emocje, a jednocześnie prawdziwy sposób, zakładając że przez to rozumiemy brzmienie zbliżone do tego, co słyszymy na żywo. Dorzućmy do tego osobne, dedykowane przetworniki dla sygnału PCM i DSD, tradycyjne wejścia cyfrowe, ale i obecnie niemal niezbędne USB, możliwość pracy jako end-point dla Roona, odtwarzania plików z domowej sieci z serwera UPnP, obsługę Tidala, Dezeera i vTunera, a nawet MQA, jeśli już jest to komuś koniecznie potrzebne.

Marek Dyba – hifidelity.pl 

 

Jeśli ktoś wybiera się na tegoroczną wystawę Audio Video Show 2018 w Warszawie, będzie mógł  jednym z pokojów odsłuchowych na Stadionie Narodowym spotkać naszego gościa i dowiedzieć się więcej o konstrukcji  i koncepcji tego doskonale ocenianego przez prasę przetwornika. Korzystając z wolnych chwil zadaliśmy Matthiasowi kilka pytań. Zapraszamy do lektury.

 


Czy istnieje jedna odpowiedź na pytanie: jaki format audio [PCM, DSD, MQA, itp.] Jest najbliższy temu, co można usłyszeć na koncercie?

Nie, każdy format ma swoje uzasadnienie. Ogólnie rzecz biorąc, należy słuchać formatu, w którym muzyka została nagrana, zakładając, że DAC może odtwarzać ten format natywnie i nie konwertuje go na inny format. Kiedy jest nagrywany w PCM, zwykle nie ma sensu konwertować go na DSD i na odwrót. MQA to PCM, w którym zastosowano specjalny algorytm i nie jest to zupełnie inny format.

Wielu audiofilów twierdzi, że płyty CD brzmią lepiej niż pliki [nawet bezstratne, wysokiej rozdzielczości itp.]. Czy jest jakikolwiek powód, czy jest to fałszywe?

Ogólnie rzecz biorąc, plik może brzmieć lepiej niż płyta CD, ale musi on zostać poprawnie przygotowany. Powodem, dla którego płyty CD brzmią lepiej, jest to, że transporty lub odtwarzacze CD są budowane do ich odtwarzania. Ludzie często używają do odtwarzania plików komputera, a nie dedykowanego serwera audio. Do odtwarzania plików należy używać sprzętu, który został skonstruowany do odtwarzania muzyki. Wtedy pliki zwykle będą brzmiały lepiej niż CD.

Jakie zalety ma format MQA?

Technologia MQA składa się z trzech różnych składników. Mogą one przyczyniać się do polepszenia jakości nagranej muzyki.Po pierwsze: kompresja umożliwia strumieniowe odtwarzanie muzyki w wysokiej rozdzielczości …..<1Mb/kanał. Po drugie: uwierzytelnienie MQA jest gwarancją, że tzw. wersja „master“, została wyprodukowana przez studio, producenta lub artystę. Nie musimy dzięki temu zastanawiać się, która wersja jest ostateczna. Na koniec, to, co Bob Stuart nazywa czasem time-de-blurring,to technologia, która próbuje zrekompensować problemy, które wprowadzają filtry cyfrowe podczas nagrywania, w procesie postprodukcji i masteringu. Może to poprawiać dźwięk w porównaniu ze standardowym PCM.

Jak blisko domenie cyfrowej do analogowej?

Format cyfrowy jest kompletnie inny od analogowego. Oba są formatami, którymi rządzą osobne reguły. Na dodatek winyl brzmi inaczej niż analogowa taśma. Więc na to pytanie nie ma prostej odpowiedzi. Gdy tworzyliśmy i rozwijaliśmy program Nyquist DAC, używaliśmy jako odniesienia taśm analogowych i winylowych płyt. W każdym formacie są aspekty, które są lepsze niż w pozostałych.

Czym produkty Brinkmann Audio różnią się od urządzeń innych firm?

To, co przede wszystkim staramy się osiągnąć w naszej pracy to doskonała jakość dźwięku i wykonania. Pomaga to uzyskać naszym klientom najlepsze wrażenia muzyczne. Ponadto nasze urządzenia są tak zaprojektowane, że w czasie wielu lat ich użytkowania, można wykonać w nich odpowiedni upgrade. Dzięki temu utrzymują swoją wartość. Poza tym nie są skomplikowane i dzięki temu pozwalają się skupić na muzyce, a nie studiowaniu instrukcji obsługi.

 Aby osiągnąć to wszystko, stawiamy sobie wyzwania i podważamy czasami to, co oczywiste. Próbujemy sprawdzić każdy aspekt działania naszego produktu, aby osiągnąć powyższe trzy cele. Dobrym przykładem są nasze gramofony z napędem bezpośrednim. Miały one złą reputację ze względu na ich sterylizujący i pozbawiony życia dźwięk. Helmut Brinkmann postanowił jednak opracować dobrze grający gramofon z napędem bezpośrednim. Znalazł przyczynę problemów rzutujących na brzmienie i opracował koncepcję silnika bezpośredniego, który nie ma tych problemów.