Marka Acurus to najnowsza propozycja SoundClub – jej urządzenia dedykowane są przede wszystkim miłośnikom kina domowego. Urządzenia Acurus pojawiły się na rynku w roku 1993. Miały być alternatywą dla znanych i cenionych komponentów Aragon. Urządzenia obu marek łączą profesjonalne brzmienie z doskonałymi możliwości kontroli obecnych źródeł sygnału audio-video i bez wątpienia uznać je można za technologiczny szczyt możliwości współczesnego świata audio.

Firma Indy Audio Labs – właściciel marki ACURUS tworzy wszystkie swoje urządzenia w USA. Korzysta przy tym z własnych części, układów i programów. Stosowane w urządzeniach audio Acurus rozwiązania technologiczne są wyjątkowe. Zwłaszcza w połączeniu z niezrównaną precyzją budowy i trwałością. Firma Indy Audio Labs z dumą głosi hasło oryginalnego Acurusa: „Accuracy from the US”.

foto: Procesor ACURUS ACT4

 

 

Wysokiej klasy produkty audio ACURUS charakteryzują:

  • Doskonała jakość
  • Świetne brzmienie
  • Nowoczesny wygląd
  • Przemyślany projekt
  • Intuicyjna obsługa
  • Najwyższa trwałość
  • Urządzenia są projektowane i produkowane w USA

 

Przez lata Acurus osiągnął w swoich produktach świetny stosunek ceny do jakości. Komponenty Acurus mają świetne recenzje na całym świecie, zdobyły również wiele nagród. Acurus to szczyt dzisiejszego audio.

W tym pokoju na jakość odtwarzanej muzyki uwagę zwróciło wiele osób – po doświadczeniach z poprzednimi konstrukcjami John DeVore, apetyt rósł… tym bardziej że zdjęcia, jakie pokazywał przed monachijską wystawą autor ze swojej pracowni na Nowojorskim Brooklynie, były wielce obiecujące.

Nawiązanie do tradycji było oczywiste: wysoka skuteczność, papierowy przetwornik oraz kształt, który najstarsi audiofile pamiętają ze znamienitych, wstawianych w róg pokoju, zestawów. Wśród miłośników takiej formy prezentacji, poprzedni Orangutan O/96 wzbudzał zachwyt – teraz mogło być tylko lepiej. Zgodnie z obowiązującym trendem jednym ze źródeł był gramofon. Jeśli się nie mylę, widziałem go w tym roku w dwóch miejscach: Frank Schröder to wielka postać wśród miłośników analogu, a jego – z wyglądu – nieskomplikowane ramiona uchodzą wśród wielu za niedościgniony wzorzec jakości. Tu, podobnie jak u Johna – siła leży w prostocie. Dla miłośników cyfrowych plików przygotowano DAC Maestro – mało znanej, francuskiej firmy AudioMat oraz ich wzmacniacz AudioMat Solfege. Wszystko spięto kablami Tellurium.

Najnowsza konstrukcja John DeVore spełniła oczekiwania miłośników jego sposobu pojmowania zagadnienia doskonale grających zestawów głośnikowych. Orangutan O/Reference to oczywiście wysoka skuteczność (98dB) oraz charakterystyczny projekt. Tym razem mogliśmy posłuchać systemu, w którym obok nowych, nieco zmodyfikowanych Orangutanów pojawiły się wolnostojące, aktywne moduły subbas. Wykorzystano w nich 11-calowy przetwornik z aluminiową membraną oraz identycznie wyglądający – pasywny radiator. Wzmacniacz o mocy 700 W posiada w pełni regulowaną zwrotnicę, umożliwia także zmianę fazy oraz korekcję częstotliwości dla 20 Hz i 35 Hz.

Akcesoria Pawła Skulimowskiego i jego firmy Franc Audio Accessories na wystawie w Monachium jak zwykle prezentowane były w systemie audio z urządzeniami HighEnd…

 

Wood Block Rack 10th Anniversary jest jubileuszową wersją stolika Wood Block Rack i to właśnie on stał w centralnym miejscu pokoju, w którym posłuchać można było także wzmacniacza Arne, który przywiózł  Timo Engström z firmy Engström. Dopełnieniem systemu był zestaw urządzeń firmy CAD oraz bardzo korzystnie prezentujące się kanadyjskie kolumny Verity Audio.

Firma obchodzi w tym roku swoje 10-o lecie. Z tej okazji przygotowanych zostało kilka nowości. Pierwszą z nich była jubileuszowa wersja stolika Wood Block Rack – Wood Block Rack 10th Anniversary, która różni się od poprzedniej lakierowanymi elementami wykończeniowymi dolnej półki oraz zmodyfikowanymi nóżkami Cramic Disc Tablette, instalowanymi pod wszystkimi regulowanymi półkami górnymi. Nowe „tabletki” mają zupgradowany system centrowania, co pozwala na ich „pływanie” w mniejszym zakresie i powrót zawsze do pozycji wyjściowej – do osi podstawki. Kolejną nowością był stolik Wood Block Rack 10th Anniversary Special Edition, który wraz z platformami Wood Block Fat Platforms 10th Anniversary Special Edition stanowi jubileuszowy, pokazany premierowo – komplet.

 

 

foto: Marcin Olszewski – SoundRebels

Prezentacje muzyki z płyt winylowych podkreślały silne związki firmy Brinkmann z techniką analogową i gramofonami. Muzyka prezentowana była z 2-ramiennego gramofonu Balance, który współpracował między innymi z końcówkami mocy Brinkmann Mono i przedwzmacniaczem Edison.

Jednak najwięcej uwagi zwiedzających koncentrowały tegoroczne premiery. W Monachium, po raz pierwszy, zaprezentowano nowy gramofon Taurus oraz najnowszy, zintegrowany wzmacniacz Voltaire. Ta niezwykła hybryda może oddać 150 W, posiada wbudowany, znany z DAC Nyquist – przetwornik cyfrowo analogowy lub moduł phono. Drugą nowością był gramofon Taurus. Wygląda on na nieskomplikowany, ale pozory mylą. Firma Brinkmann przez 33 lata obecności na rynku, przyzwyczaiła nas do gramofonów, w których prosta forma jest swego rodzaju kamuflażem dla zaawansowanej, analogowej techniki. Taurus łączy ze sobą doskonały napęd bezpośredni znany z modeli Bardo i Oasis z bardziej masywnym talerzem. Bezprzewodowy kontroler prędkości obrotowej przypomina ten, który znamy z modelu Balance. Uzupełnieniem może być dowolnej długości ramię Brinkmann lub innego producenta.

 

foto: Marcin Olszewski – SoundRebels

 

AMAROK – premiera albumu The Storm

Najnowsza płyta Michała Wojtasa i jego progresywnej formacji AMAROK to propozycja nieoczywista i zarazem wyjątkowa. Nieoczywista, bo po świetnie przyjętym poprzednim albumie HUNT, zespół po raz kolejny udowadnia, że ten – bądźmy szczerzy – mało popularny gatunek, jakim jest muzyka progresywna, można bez problemu przemycić do świadomości, pewnego szerszego grona odbiorców.

 

Być może spodziewaliśmy się płyty podobnej do HUNT, ale tym razem otrzymujemy nagranie, które – jak mówi sam autor – powstało z nieco innego powodu. Nieoczywista wartości płyty The Storm polega także na tym, że ta muzyka zmusza nas do głębszej refleksji. W warstwie tekstowej poprzedni album był momentami – przejmujący. The Storm zdecydowanie bardziej oddziaływać ma na wyobraźnię. Te dźwięki są bowiem muzycznym tłem do spektaklu, a taniec bez muzyki praktycznie nie istnieje, więc podczas odsłuchu samoczynnie przywołujemy ruch jako formę, która tę muzykę ma uzupełniać. Brak wpadającego w ucho, przebojowego refrenu, można potraktować jako zaletę. Nie schlebia to gustom przeciętnego odbiorcy, bo AMAROK zapatrzony jest w kierunku znacznie węższego grona fanów i nie zaspokaja jednocześnie prymitywnej potrzeby tupania nogą przy skocznej melodii następującego po zwrotce – refrenu.

Pomimo wszystko muzykę z The Storm można już usłyszeć w radio i chciałbym aby ta płyta stała na wyeksponowanym miejscu, w każdym sklepie z muzyką. Nauczony jednak doświadczeniem wiem, że bardzo często ilość zabija jakość. W dzisiejszych czasach bycie w mniejszości powoduje jednak większe poczucie wartości – to rodzaj pychy, ale dobrze rozumianej.

Artystom rozgłos i sława są niewątpliwie potrzebne, ale jest wśród nich zapewne wielu, dla których popularność mierzona wielkimi liczbami nie jest tym, czego pragną najbardziej. W muzyce AMAROK wiele rzeczy jest nieoczywistych, ale tych płyt słucha się z wielką uwagą i to jest wyjątkowe, bo w dzisiejszych czasach skupić się na nagraniu dłuższym niż 3 minuty, nie jest czymś łatwym.

Dziękujemy wszystkim, którzy przyczynili się do realizacji tego wieczoru: Michałowi Wojtasowi oraz całemu zespołowi Amarok, Piotrowi Metzowi, Robertowi Srzednickiemu ze Studia Serakos. Redaktorom Michałowi Kirmuciowi i Markowi Suchockiemu z magazyn Hi-Fi Class oraz audiomuzofans.pl i Januszowi Sowińskiemu a także gościom, których tym razem było bardzo dużo. Podziękowania także dla firmy Soundtrade za możliwość skorzystania z profesjonalnego nagłośnienia.

foto: Marcin Olszewski – Soundrebels

Emotiva XPA-DR1 – recenzja w czerwcowym magazynie HiFi i Muzyka

Monobloki XPA-DR1 GEN3 są obecnie flagowym wzmacniaczem amerykańskiej firmy Emotiva. Elektronika w monoblokach nie różni się niczym od tej, którą znajdziemy w końcówce stereo – do dyspozycji mamy jednak dwa osobne urządzenia.

Wzmacniacze Emotiva XPA-DR1 zbudowano w topologii Differential Reference. Te monofoniczne końcówki mocy wyposarzono w jeden moduł wzmacniający Differential Reference i dedykowany mu zasilacz impulsowy 3kW. W efekcie, XPA-DR1 oferuje potężną moc, doskonałą dynamikę, niezrównaną rozdzielczość i pełną kontrolę nad wzmacnianym sygnałem. Emotiva XPA-DR1 to najlepszego brzmienie połączone z nieograniczoną rezerwą mocy oraz pozbawionym szumu – czarnym tłem. Emotiva XPA-DR1 dostarcza 650W [RMS] dla obciążenia 8Ohm i 1000W [RMS] – tak, to 1kW – dla 4Ohm przy zniekształceniach THD niższych od 0,1%.

Zapraszamy do lektury recenzji amerykańskich, flagowych wzmacniaczy mocy wyprodukowanych przez firmę Emotiva. Cały tekst recenzji końcówek XPA-DR1 GEN3 dostępny jest w czerwcowym numerze magazynu HiFi i Muzyka. Autorem tekstu jest Mariusz Malinowski.

„Stereotyp amerykańskiego sprzętu to moc, rozmach i cena – wszystko z fantazją. Emotiva postanowiła się nieco wyłamać z tego obrazu. Oferuje bowiem solidnie wyglądające urządzenia, które nie kosztują fortuny.”

 

 

Na tegorocznej wystawie w Monachium, szwedzki producent kolumn głośnikowych, pokazał  trzy nowości: dominującym w pokoju zestawom Mingus Orchestra towarzyszyły dwie, reprezentujące nową serię Oscar – kolumny: Duo i Tio.

 

Seria Oscar to zupełnie nowa seria i dwa nowe modele kolumn. Podłogowy model Trio oraz monitory Duo są konstrukcjami nowej generacji. W kolumnach serii Oscar znajdziemy nowe przetworniki i projekt obudowy, których początkiem była wysoko postawiona poprzeczka oczekiwań co do jakości brzmienia. Dzięki specjalnie zaprojektowanym do tej serii głośnikom oraz charakterystycznej dla firmy zwrotnicy, brzmienie tych dwóch nowych kolumn jest porównywalne z modelami serii Heritage. Wyróżnia je ponadto znacznie bardziej dostępna cena. Drugą z nowości były zestawy Mingus…

„Czasami budujemy zestawy głośnikowe po to, by podnieść poprzeczkę”

To motto tłumaczy wszystko – szczególnie gdy uświadomimy sobie, że w high-end nadal trwa nieustanny wyścig jakości. W Mingus Orchestra znajdziemy wszystko to, co znamy z wcześniejszych, flagowych konstrukcji szwedzkiego producenta: kompozytową obudowę, ceramiczne i diamentowe przetworniki oraz jedno z najlepszych referencyjnych brzmień.

 

W tym roku japoński Air Tight przygotował prezentacje w dwóch, sąsiadujących ze sobą pokojach. Tradycyjnie były to oazy spokoju i dźwięku, przy którym można było odpocząć.

 

W pierwszym, z kolumnami Wolf Von Langa zagrał kompletny tor analogowy. Składał się on z przedwzmacniacza ATC-5 oraz końcówki mocy ATM-300R, które prezentowane były zamiennie z nowymi, pokazanymi wciąż przedpremierowo monoblokami ATM-2211. Na ramieniu zawieszono wkładkę PC-1 Coda oraz użyto step-up ATH-2. Obie końcówki to doskonały przykład połączenia tradycji i nowoczesności. W drugim pokoju dominowały nowe, monofoniczne wzmacniacze mocy ATM-3211. Tłem dla nich były zestawy Wolf Von Langa Berlin oraz ATE-3011 – przedwzmacniacz gramofonowy współpracujący z dwoma gramofonami: monofonicznym i drugim, pracującym z wkładką stereo. Użyto wkładek MC AirTight: PC-1 Coda oraz Opus-1. Prezentacje prowadził Pan Yutaka Miura, syn założyciela firmy.

W tym roku w Monachium wystawie HighEnd 2019 będziemy świadkami kilku niezwykle ciekawych premier sprzętu audio z naszej oferty…

Świat audio nie znosi stagnacji… w nieustającym wyścigu, w poszukiwaniu lepszej jakości, wciąż opracowywane są nowe technologie, jesteśmy świadkami premier i odsłuchów nowych urządzeń. Majowa wystawa HighEnd w Monachium to miejsce gdzie przez 4 dni producenci pokazują to, co do tej pory trzymali często w największej tajemnicy.


– HighEnd Monachium 2019 –
ZOBACZ WIĘCEJ ZDJĘĆ

*   *   *
AirTight
Marten i Jorma Design
Brinkmann Audio
Franc Audio Accessories
DeVore Fidelity

Engström
Soulution

 

 

Brinkmann Audio

Taurus – nowy gramofon z napędem bezpośrednim
Podczas nadchodzącej wystawy HighEnd w Monachium, firma Brinkmann Audio zaprezentuje nowy model gramofonu z napędem bezpośrednim. Jego parametry są porównywalne do paskowego napędu w topowym gramofonie Balance. Brzmienie modelu Taurus charakteryzuje głębszy i mocniejszy bas niż w znanym i cenionym modelu Bardo. Dodatkowym atutem jest dynamika i wyróżniająca wszystkie projekty Direct Drive – doskonała precyzja brzmienia. Ciekawostką jest, że sterownik wyboru prędkości obrotowej, choć działa bezprzewodowo, to do złudzenia przypomina ten z modelu Balance. Jest to swego rodzaju hołd dla starszych modeli gramofonów firmy Brinkmann Audio. Podobnie jak w modelu Bardo czy Spyder, Taurus może być wyposażony w dwa różne ramiona o długości od 9“ do 12”.

Pokój: Atrium 4 E108

 

 

 

DeVore Fidelity

System Orangutan/Reference
W tym roku na wystawie HighEnd 2019 w Monachium to będzie jedna z najciekawszych premier. John DeVore zaprezentuje nową wersję referencyjnego zestawu serii Orangutan. Znane z poprzedniej wersji zestawy Orangutan zostały zmodyfikowane, a ich uzupełnieniem jest aktywny zestaw subbass.

Wystawa: Hala 3 L03

 

 

 

 

 

 

 

Franc Audio Accessories

Wood Block Rack 10th Anniversary
Firma Franc Audio Accessories obchodzi w tym roku swoje 10-o lecie. Z tej okazji przygotowanych zostało kilka nowości. Pierwszą z nich jest jubileuszowa wersja stolika Wood Block Rack – Wood Block Rack 10th Anniversary, która różni się od poprzedniej lakierowanymi elementami wykończeniowymi dolnej półki oraz zmodyfikowanymi nóżkami Cramic Disc Tablette, instalowanymi pod wszystkimi regulowanymi półkami górnymi. Nowe „tabletki” mają zupgradowany system centrowania, co pozwala na ich „pływanie” w mniejszym zakresie i powrót zawsze do pozycji wyjściowej – do osi podstawki. Kolejną nowością jest stolik Wood Block Rack 10th Anniversary Special Edition, który wraz z platformami Wood Block Fat Platforms 10th Anniversary Special Edition będzie miał swoją światową premierę na tegorocznych targach w Monachium. Na targach będzie miał swa premierę jeszcze jeden produkt-akcesorium, ale o tym dowiemy się dopiero na miejscu. Franc Audio Accessories wystawia się na nich w tym roku między innymi ze szwedzkim Engstrom i brytyjskim CAT.

Pokój: Atruim 4.2 F219

 

 

Jorma Design

Jorma Phono
Po raz pierwszy na wystawie HighEnd w Monachium marka Jorma Design będzie miała własne stoisko. Wraz z kolumnami firmy Marten prezentowane będą wszystkie serie akcesoriów oraz premierowo, nowy przewód gramofonowy – Jorma Phono.

Wystawa: Hala 4 N04

 

 

 

 

 

 

 

Marten

Seria Mingus Orchestra
„Czasami budujemy zestawy głośnikowe po to, by podnieść poprzeczkę”. Takimi właśnie są najnowsze kolumny Mingus Orchestra.  Ten ekskluzywny model serii Mingus to jednocześnie wspaniałe wzornictwo i najnowsza technologia. Przetworniki z diamentowymi kopułkami to rozwiązania zaczerpnięte z wyższych modeli. Tę 4-drożną konstrukcję śmiało można porównywać z zestawami Coltrane Supreme 2 i Coltrane Momento 2. Zwrotnica pierwszego rzędu i komponenty najwyższej jakości zapewniają jej wydajność porównywalną z najlepszymi modelami firmy Marten. Mingus Orchestra będzie prezentowany z nowym gramofonem Swedish Audio Technology, elektroniką CH Precision – akcesoriami Jorma Design i zasilaniem firmy Stromtank. Dodatkowo posłuchać będzie można nowych zestawów Trio i Duo z nowej serii Oscar

Pokój: Atruim 4.2 F214

 

 

 

Marten

Seria Oscar
Punktem wyjścia dla nowej serii Oscar jest zaskakująca cena. Zestawy to konstrukcje nowej generacji, a seria to przede wszystkim nowe przetworniki i nowy projekt. Początkiem wszystkiego były szkice oraz wysoko postawiona poprzeczka oczekiwań jakości brzmienia. Dzięki specjalnie zaprojektowanym do tej serii przetwornikom oraz charakterystycznej dla firmy zwrotnicy, brzmienie tych dwóch nowych kolumn jest porównywalne z modelami wyższych serii. Doskonały stosunek jakości do ceny, nowe i minimalistyczne wzornictwo zapowiadają premierę dwóch nowych modeli: podłogowy Oscar Trio oraz podstawkowy Oscar Duo pojawią się na wystawie w pokoju firmy Marten

Pokój: Atruim 4.2 F214

 

 

 

 

Special 33 – wydawnictwo firmy Brinkmann Audio

 

Nagranie tego genialnego, jazzowego trio przygotowała firma Brinkmann Audio. Podwójny, 140 gramowy winyl został przygotowany w nakładzie 500 sztuk, z których część została podpisana przez muzyków. Płyta „Special33” została przygotowana z okazji 33 rocznicy powstania firmy Brinkmann. Są płyty, które w winylowej kolekcji po prostu trzeba posiadać. Trzech jazzowych muzyków, scena oraz publiczność to idealna sytuacja dla takich gwiazd, jak saksofonista Michael Blicher, klawiszowiec Dan Hemmer oraz perkusista Steve Gadd.

„… cała płyta jest różnorodna i nie zarzyna konwencji. Kompozycje różnią się emocjami, dynamiką, pulsem i stwarzają wrażenie, jakby wykorzystywano znacznie większą ilość instrumentów. Tymczasem mamy raptem trzech panów i to, co mają pod ręką (mowa o instrumentach). Płyta niesamowicie dojrzała, obfitująca w różnorodne klimaty, stanowiąca świetny zapis klubowego koncertu. Utwory swingujące, bluesujące, czasami wręcz z lekkim charakterem hammondowego starego rocka”.

Magazyn Perkusista, maj 2018

 

 

ZOBACZ WIĘCEJ ZDJĘĆ

*   *   *
Air Tight
Marten i Jorma Design
Brinkmann Audio
Franc Audio Accessories
DeVore Fidelity